چکیده:
از داستانهای مشهور در باره خاستگاه بشر و سرآغاز زندگی انسان بر زمین، حکایت خلقت و هبوط آدم و حوا و گسترش نسل آنها ست. هم در عهد عتیق و دیگر آثار کهن دین یهود، و هم در قرآن کریم تحریرهای مختلف این داستان دیده می شود. به تناسب ذکر آن در قرآن، بحثهای مفصلی در باره جزئیات حکایت را می توان در تفاسیر اسلامی نیز بازجست؛ جزئیاتی که هر یک برخوردار از خاستگاهی متفاوتند. پیشینه این داستان در ادبیات کتاب مقدس موجب شده است گاه این احتمال از جانب مستشرقان مطرح شود که اصل حکایت قرآنی هم چیزی جز خوانشی از عهد عتیق و دیگر آثار یهودی نباشد. برای بررسی چنین احتمالی ضرورت است مقایسه ای میان تحریرهای مختلف داستان در فرهنگ اسلامی با تحریر توراتی حکایت صورت پذیرد. این کوشش مطالعه ای به همین منظور است. بنا ست که در آن داستان را بازکاویم و نگرشهای بازتابیده در تفاسیر اسلامی را نسبت به خویشاوندی هابیل و قابیل با آدم (ع) و حوا، نحوه قتل هابیل به دست قابیل، و مباحثی دیگر از این دست مرور کنیم. چنان که خواهیم دید، با مرور نگرشهای عالمان مسلمان و مطالعه تطبیقی آن با ادبیات کتاب مقدس می توان دریافت که تحریرهای داستان هابیل و قابیل در برخی تفاسیر و روایات اسلامی تا حدود زیادی با روایت قرآنی داستان متفاوت، و بیشتر منطبق بر آرای بازتابیده در تورات و تلمود و تفاسیر آنها ست.
One of the famous stories about the origin of man and the beginning of human life on the earth is the story of Adam and Eve، their creation and later their descent on the earth and their reproduction. In both the Old Testament and other ancient Jewish works and the Quran، different versions of the story have been narrated. On the occasion of the story being mentioned in the Quran، detailed discussions about the story have been mentioned in Islamic exegeses، the details which have had different origins. The narration of the story in biblical literature has caused the orientalists to claim that the reflation of the story in the Quran is a copy of the story from the Old Testament. To investigate about this claim it is necessary to compare different versions of the story as mentioned in Islamic culture with the one reflected in Torah. The present study has been done for this purpose. It aims to review the story itself and discuss about the views expressed in Islamic exegeses about the relationship of Cain and Abel with Adam and Eve، the way Abel was murdered by Cain and other related issues. It is concluded that، by analyzing the Islamic version of the story and comparing it with the biblical version one can infer that the version reflected in Quranic exegeses and Islamic traditions is much different from the Quranic version of the story. It is a lot influenced by the story as mentioned in Torah and Talmud.