Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی پدیده ادوار انتخاباتی در اقتصاد ایران: مطالعه موردی نرخ ارز

نویسنده: ؛

تابستان 1385 - شماره 39 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 215 تا 236)

کلید واژه های ماشینی : نرخ ارز ،بررسی پدیده ادوار انتخاباتی ،پدیده ادوار انتخاباتی ،نرخ ارز واقعی ،ادوار انتخاباتی ،قیمت کالاهای قابل مبادله ،اقتصاد ایران ،موردی نرخ ارز ،غیر قابل مبادله ،رأی‌دهندگان ،کالاهای غیر قابل مبادله ،کالاهای قابل مبادله ،متغیر نرخ ارز ،متغیرهای اقتصادی ،بخش غیر قابل مبادله ،شاخص قیمت ،قابل مبادله ،نرخ ارز و قیمت ،متغیر ادوار انتخاباتی ،پدیده سیاسی ،بحث ادوار انتخاباتی ،نرخ ارز اسمی ،ارزش نرخ ارز واقعی ،بخش قابل مبادله ،ادوار انتخاباتی مشاهده ،نرخ ارز واقعی تضعیف ،قیمت نسبی کالاهای غیر ،یکسان‌سازی نرخ ارز ،ادوار تجاری سیاسی ،مطالعه موردی

طی چند دهه اخیر مطالعه اثر متغیرهای غیراقتصادی بر حوزه اقتصاد در دستور کار محققین قرار گرفته است. از جمله این موارد بررسی اثر انتخابات (بعنوان یک پدیده سیاسی) بر متغیرهای اقتصادی است که در ادبیات اقتصادی از آن به ادوار انتخاباتی تعبیر شده است. اصل بحث آن است که اساسا سیاستگذاران با هدف جلب نظر رأی‌دهندگان، رفتارهای اقتصادی خود را در دوره‌های نزدیک به انتخابات بگونه‌ای تنظیم می‌نمایند که برای رأی‌دهندگان خوشایند باشد و در نهایت به انتخاب (مجدد) ایشان بینجامد. رویکرد دیگر آن است که اصولا پدیده انتخابات بدلیل نوعی نااطمینانی نسبی که در کشور ایجاد می‌نماید برخی از متغیرهای اقتصادی را متأثر می‌سازد. بدیهی است در این رابطه بخش‌ها و متغیرهای مختلف اقتصادی می‌توانند در معرض این تغییر قرار بگیرند و از آنجا که این موضوع بصورت ادواری و در زمان‌های برگزاری انتخابات اتفاق می‌افتد از آن به ادوار انتخاباتی تعبیر شده است. این مطالعه به بررسی امکان‌پذیری این پدیده در اقتصاد ایران طی دو دهه اخیر می‌پردازد. نتایج حکایت از آن دارد که این نظریه در ایران با تأکید بر متغیر نرخ ارز (که از متغیرهای مهم در این حوزه می باشد) تأیید نمی‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.