Skip to main content
فهرست مقالات

برآورد آثار کمی موافقت نامه تجارت و همکاری ایران و اتحادیه اروپا بر توسعه تجارت خارجی ایران

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1385 - شماره 40 علمی-پژوهشی (42 صفحه - از 53 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : اتحادیه اروپا ،کشورهای عضو اتحادیه اروپا ،ایران و اتحادیه اروپا ،کاهشی نرخ تعرفه‌های اتحادیه اروپا ،کاهش نرخ تعرفه ،نرخ تعرفه ،موافقت‌نامه تجارت و هم‌کاری ،اتحادیه اروپا از ایران ،عضو اتحادیه اروپا ،تأثیر کاهش نرخ تعرفه ،ایران از اتحادیه اروپا ،موافقت‌نامه تجارت ،کشورهای عضو اتحادیه ،دلار ،واردات ایران از اتحادیه ،تعرفه در قالب موافقت‌نامه ،تعهدات کاهشی نرخ تعرفه‌های اتحادیه ،اثر انحراف تجارت ،میزان تأثیر کاهش نرخ تعرفه ،انحراف تجارت ،قالب موافقت‌نامه تجارت ،افزایش واردات ایران‌از اتحادیه اروپا ،صادرات ایران به اتحادیه ،کاهش نرخ تعرفه‌های گمرکی ،اثر ایجاد تجارت ،ایران در قالب موافقت‌نامه ،افزایش واردات اتحادیه اروپا ،اتحادیه اروپا بر واردات ،واردات اتحادیه اروپا ،عضو اتحادیه

مقاله حاضر، تأثیر کاهش نرخ تعرفه‌های‌ گمرکی بر واردات ایران از کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا و واردات آن کشورها از ایران را مطالعه ‌می‌کند. محاسبات با استفاده از کشش‌های قیمتی‌ مستقیم ‌و جانشینی واردات ایران‌ و اتحادیه اروپا، میزان تجارت دوجانبه ‌و نرخ کاهش تعرفه در قالب موافقت‌نامه تجارت و همکاری انجام ‌شده است. نتایج ‌حاکی از آن است که در صورت عملی‌شدن تعهدات کاهشی نرخ تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر واردات از ایران در قالب موافقت‌نامه تجارت‌و همکاری، واردات اتحادیه اروپا از ایران معادل71/77 میلیون دلار افزایش یابد. از این میزان افزایش واردات، 2/38 میلیون دلار ناشی از اثر ایجاد تجارت و 51/39 میلیون دلار دیگر ناشی از اثر انحراف تجارت برآورده شده است. هم‌چنین، درصورت کاهش نرخ ‌تعرفه‌های گمرکی ایران از متوسط 3/27 درصد در سال 2003 به نصف (65/13درصد)، برآورد می‌شود واردات ایران از کل اتحادیه اروپا معادل 93/3520 میلیون دلار افزایش یابد. از این میزان افزایش واردات، 2/1615میلیون دلار آن ناشی از اثر ایجاد تجارت و 73/1905میلیون دلار دیگر ناشی از اثر انحراف تجارت می‌باشد. مقایسه میزان افزایش صادرات ایران به اتحادیه‌اروپا و افزایش واردات ایران‌از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد، افزایش واردات ایران از اتحادیه اروپا حدود31/45 برابر افزایش واردات اتحادیه اروپا از ایران است که از دلایل مهم آن سهم بالای تجارت اتحادیه اروپا درجهان و با ایران و نیز جریان صادرات و واردات نامتوازن دوجانبه بین‌ایران و اتحادیه اروپا می‌باشد. بیشترین دسترسی بازار ایران به شرکای ‌تجاری اصلی‌ یعنی آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، سوئد، بلژیک، هلند، اتریش‌و اسپانیا تعلق دارد. طبقه‌بندی JEL:F15, F13 .

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.