Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مزیت ها، موانع و پتانسیل بالقوه صادرات کاشی های سرامیکی ایران به بازارهای هدف حوزه خلیج فارس

نویسنده: ؛

پاییز 1385 - شماره 40 علمی-پژوهشی (34 صفحه - از 227 تا 260)

کلید واژه های ماشینی : امارات متحده عربی ،کاشی‌های سرامیکی ،کشورهای حوزه خلیج‌فارس ،ظرفیت بالقوه صادراتی ،ارزش صادرات کاشی‌های سرامیکی ،صادرات کاشی و سرامیک ایران ،مزیت نسبی ،حوزه خلیج‌فارس ،صادرات کاشی‌های ،صادرات کاشی‌های سرامیکی ،صادرات کاشی ،صادرات کاشی‌های سرامیکی ایران ،بالقوه صادرات کاشی ،کاشی‌های سرامیکی در ایران ،امارات ،سرامیکی ایران ،کاشی‌های سرامیکی از ایران ،کاشی‌های سرامیکی ایران ،امارات متحده ،کاشی و سرامیک ،صادرات کاشی و سرامیک ،محاسبه ظرفیت بالقوه صادراتی ،واردات کشورهای حوزه خلیج‌فارس ،کشور امارات متحده عربی ،ظرفیت بالقوه ،عربستان ،واردات کاشی‌های سرامیکی ،کاشی سرامیکی ،بررسی مزیت نسبی ،ارزش صادرات کاشی‌های

یکی از اهداف اصلی و محوری برنامه‌های 5 ساله سوم و چهارم توسعه اقتصادی، جهش در صادرات غیرنفتی می‌باشد. در این میان صنعت کاشی‌های سرامیکی یکی از صنایعی است که می‌تواند در صادرات غیرنفتی سهمی درخور توجه داشته باشد. با توجه به مزیت‌های ایران در تولید این محصول، در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مزیت نسبی و ظرفیت بالقوه صادراتی این محصول به کشورهای حوزه خلیج‌فارس طی دورة 82-1378 (2003-1999) بپردازیم. نتایج مبین این است که وضع تعرفه‌های زیاد، منجر به یک نوع حمایتگرایی افراطی از این صنعت شده که این امر می‌تواند صنعت سرامیک را به دور از رقابتی شدن در عرصه بین‌المللی به سمت ضعف و کاهش کیفیت سوق دهد. لذا توصیه می‌شود حمایت به صورت هدفمند و مؤثر صورت گیرد. طبقه‌بندی JEL:L61, O24, N75, F14 .

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.