چکیده:
یکی از اهداف اصلی و محوری برنامههای 5 ساله سوم و چهارم توسعه اقتصادی، جهش در
صادرات غیرنفتی میباشد. در این میان صنعت کاشیهای سرامیکی یکی از صنایعی است که
میتواند در صادرات غیرنفتی سهمی درخور توجه داشته باشد. با توجه به مزیتهای ایران
در تولید این محصول، در این مقاله میخواهیم به بررسی مزیت نسبی و ظرفیت بالقوه
صادراتی این محصول به کشورهای حوزه خلیجفارس طی دورة 82-1378 (2003-1999)
بپردازیم. نتایج مبین این است که وضع تعرفههای زیاد، منجر به یک نوع حمایتگرایی
افراطی از این صنعت شده که این امر میتواند صنعت سرامیک را به دور از رقابتی شدن
در عرصه بینالمللی به سمت ضعف و کاهش کیفیت سوق دهد. لذا توصیه میشود حمایت به
صورت هدفمند و مؤثر صورت گیرد.
طبقهبندی JEL:L61, O24, N75, F14 .
خلاصه ماشینی:
"org جدول 12- مقایسه نسبت ارزش صادرات کاشیهای سرامیکی توسط کشورهای حوزه خلیجفارس به واردات آنها از جهان واحد: درصد سال/کشور 1999 2001 2003 بحرین 7/0 5/0 0 کویت 0 1 0 عمان 7/0 5/1 8/9 قطر 0 0 3/0 عربستان سعودی 5/4 3/1 5/0 امارت متحده عربی 113 185 185 ایران 9261 838 318 جمع بدون احتساب ایران 7/33 31 33 جمع با احتساب ایران 43 8/35 38 مأخذ: PC-TAS نسخه (2004) و محاسبات تحقیق.
org /unsd/com trade جدول 15- میزان و ارزش صادرات کاشیهای سرامیکی کشورهای حوزه خلیج فارس به کشورهای جهان واحد: ارزش به هزار دلار وزن به تن سال/شرح 2000 2001 2002 2003 ارزش وزن ارزش وزن ارزش وزن ارزش وزن بحرین 86 96 79 92 0 0 0 0 کویت 0 0 615 1331 0 0 0 0 عمان 176 454 252 288 522 994 2473 6197 قطر 0 0 0 0 0 0 59 108 عربستان سعودی 4478 14587 2075 6829 1946 6288 1553 5400 امارات متحده عربی 80104 275005 102568 330732 118496 394568 162648 532210 ایران 17480 99920 15040 86660 17975 79448 25002 93496 جمع 102324 390062 120629 425932 138939 481298 191735 637411 جمع بدون احتساب ایران 84844 290142 105589 339272 120964 401850 166733 543915 مأخذ: www."