Skip to main content
فهرست مقالات

در مقابل کانونی شدگی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : راوی، کانونی‌شدگی، داستان، ژنت، روایت، کانونی‌گر، شخصیت، پرسپکتیو، متن، روایی

خلاصه ماشینی:

"تمایز میان این دو پرسش دسته‌بندی سوم ژنت یعنی وجه/حالت‌ را پیش می‌آورد که خود دو زیر گروه دارد:الف)وجوه بازنمایی کنش، سخن و اندیشه(که به سخن غیر مستقیم آزاد ختم می‌شود)؛و ب) وجوه انتخاب و محدودیت‌سازی که ژنت آن را کانونی‌شدگی می‌نامد. ژنت و چتمن‌ ترجیح می‌دهند که کانونی‌شدگی را فقط به اشخاص کانونی‌6محدود کنند،حال آنکه بیشتر روایت‌شناسان از پیشنهاد بل و ریمون-کنان‌ تبعیت می‌کنند،مبنی بر اینکه کانونی‌گر هم می‌توان بیرونی(راوی) و هم درونی(شخصیت)باشد. اما لازم است که‌ واژهء«نظر»را در داخل گیومه قرار دهیم که ماهیت دقیق استعماری‌ بودن آن حفظ شود از آنجا که اندکی بی‌معنا می‌نماید ذکر این نکته‌ که راوی به معنای حقیقی کلمه اشخاص داستان را می‌بینند،از خود می‌پرسیم آیا«نظر»11به طور مثبت واژه‌ای گمراه‌کننده برای توصیف‌ موفقیت راوی نیست. از نظر ریمون-کنان این دقیقا همان چیزی است که در آغاز رمان تصویر مرد هنرمند در جوانی اتفاق می‌افتد؛آنجا که استیون کودک،نه راوی که‌ کانونی‌گر معرفی می‌شود. ز برای نمونه،کانونی‌گر در وجه ادراکی کانونی‌شدگی پرسپکتیوی‌ فراخ پیکر که توصیف کلی صحنه‌ها حتی متمایز اما هم زمان را در برمی‌گیرد،اختیار می‌کند(و آن را به ما انتقال می‌دهد)؛آشکار است‌ که این کانونی‌گر بیرونی است. در داستان گلی سرخی برای‌ امیلی-همان گونه که ریمون کنان هم خاطر نشان می‌سازد،راوی/ شهروند داستان(فرض بر این است که او به‌سان دیگر راویان پیش از آغاز داستان پایان آن را می‌داند)به طرزی جالب مطالب گفته شده‌ خود را پنهان می‌کند،درست به همان ترتیب که کانونی‌گر درونی‌ مطالبی را که اخیرا دیده است،از دروان می‌نگرد و به همان ترتیبی‌ که او با حضور در رخدادهای مربوط،مطالب را دیده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.