Skip to main content
فهرست مقالات

ناتو- رئالیسم در داستان نویسی جنوب

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : داستان، رئالیسم، ناتورالیسم، رئالیسم در داستان‌نویسی جنوب، چوبک، دریا، شهری، روستایی، اجتماعی، فرهنگ

خلاصه ماشینی:

"»(مهویزانی،ج 2،ص 259- 260)با وجود این،او در شمار دیگری از داستان‌های خود با نگرش‌ انتقادی،از تسلیم شدن به این واقعیت‌های اقلیمی سر باز می‌زند و به قول همان منتقد،یک نوع توازی،بین موقعیت انسان نخستین‌ در جوامع بدوی و وضعیت انسانی در شرایط کنونی ایجاد می‌کند و هر دو انسان را در قیاس با ناتوانی‌هایشان،به یک اندازه مستأصل‌ نشان می‌دهد:«در"سیریا،سیریا"نویسنده به شیوه‌های جادویی‌ و باورهای محلی مردم از دریا نظر دارد و برخلاف داستان‌های‌ قبلی‌اش،این بار وجدانی فراهم می‌آورد تا به مردم بگوید باورشان غلط است. بازتاب خرافه‌پرستی‌ها هم از وضع به نسبت همسانی در این نوار جغرافیایی برخوردار است؛در حالی که چنین وضعی در داستان‌های‌ نویسندگان خراسان،اصفهان،شمال یا حتی پایتخت وجود ندارد: از خارج کردن جن و هوا از درون آدم‌ها در داستان‌های براهنی و ساعدی تا گازولک به روی زخم گذاشتن و شوهر دادن دختران‌ نابالغ در داستان‌های درویشیان و مداوای انواع بادها با طبل و دهل‌ و اوراد عجیب و غریب در آثار روانی‌پور،تقوایی،فقیری،و بدشگون‌ دانستن تولد نوزاد غیرطبیعی یا بد قدم شمردن غریبه‌ها به دلیل‌ همزمانی حضور آنها با بعضی حوادث ناخوشایند در روستا-اولی در "دو چشم کوچک خندان‌"از مجموعهء سخن از جنگل سبز است‌ و تبردار و تبر(1357)از فقیری،و دومی‌"در سایهء سپیدارها"از مجموعهء زائری زیر باران از احمد محمود-و حتی اعتقاد به نفوذ رمال‌ها بر دریاها و تأثیر چشم شور بر پیش‌آمد حوادث ناخوشایند -"فاطو و پری دریایی‌"در مویه‌های منتشر از امین فقیری،تصویر اینگونه کردارهای خرافه‌آمیز عملی ناتورالیستی است،و نقد و بازکاوی علل و زمینه‌های شکل‌گیری آنها نیز عملی رئالیستی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.