چکیده:
مشهور فقهای امامیه معتقدند: «دیه شکستگی استخوان هر عضو، در صورتی که شکستگی به طور کامل بهبود نیابد، یک پنجم دیه همان عضو و در صورتی که که به صورت کامل و بدون هیچ عیب و نقصی بهبود یابد، چهار بیست وپنجم دیه همان عضو است». این گزاره و قاعده فقهی معروف و پذیرفته شده از چنان جایگاهی نزد فقها ـ به خصوص فقهای متقدم ـ برخوردار است که در میان اکثریت ایشان، تلقی به قبول شده است و کمتر فقیهی به بررسی تفصیلی مدرک و مفاد این قاعده پرداخته است. در نوشتار حاضر، ضمن مفهوم شناسی شکستگی و اقسام آن، به بررسی مدرک و مستند قاعده مزبور و تبیین استثنائات آن ـ در فرض حجیت و تمامیت این قاعده ـ خواهیم پرداخت و در این مقام مباحث حقوقی را نیز از نظر دور نخواهیم داشت.
The popular view among Imami Fiqh scholars is that "Diyah (blood money) for Bone Fracture of a body part is one fifth of the Diyah for that body part if it does not recover completely and four twenty fifths of the Diyah for that body part given that it recovers without any deficiencies and defects". This proposition and accepted and renowned Fiqh rule has such position for especially early Fiqh scholars that they considered it as too clear and just. So only few of them pursued detailed investigations into the evidence and content of the rule. Studying the concept of fracture and its types، this article investigates into the evidence and referents of the aforementioned rule and explains its exceptions، with an approach to legal issues if the rule is to be accepted.