Skip to main content
فهرست مقالات

اسطوره در ادبیات آمریکای لاتین

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اسطوره، رمان، اسطوره در ادبیات آمریکای‌لاتین، داستان، روایت، تروخیو، متن، سوربز اثر ماریو بارگاس یوسا، بورخس، قربانی

خلاصه ماشینی: "یکی از تفاوت‌های بارز این رمان با آثاری همچون آقای‌ رئیس جمهور از میگل آنجل آستوریاس،قدرت مطلق از آگسترو رای یا پاییز پدر سالار از گابریل گارسیا مارکز که همه تلاشی‌ برای ترسیم کردن استبداد حکومت نظامی دیکتاتورها بوده اند؛این‌ است که همهء آن تقریبا مستبدها را مانند هیولاها یا شخصیت‌های‌ نمایش‌های فارس و شیاطین غیر انسانی نشان می‌دهند،اما در سور بز تمام تلاش یوسا بر این بوده است که عکس این موضوع را نشان دهد و به تصویر کشیدن یک موجود انسانی که به یک مستبد تبدیل می‌شود. علاوه بر اینکه هویت بسیاری از راویان تا مدت‌ها در رمان مخفی می‌ماند،در مورد عناصر پی‌رنگ‌ نیز اطلاعات کافی به خواننده داده نمی‌شود،و بدین‌سان مطالعهء خطی و پیوسته جای خود را به تلاش برای رمزگشایی و حل معما می‌سپارد(کاستروکلارن،ص 15)یوسا در این کتاب از این تمهید سود جسته است که شرح داستان را از هنگامی آغاز کرده که‌ عمدهء رویدادهای اصلی و خطیر به وقوع پیوسته‌اند و شخصیت‌ها در گفت‌وگو و رابطه با سایرین است که می‌کوشند با بیان«آنچه‌ رخ داده است»توالی وقایعی که زندگی‌شان را تشکیل می‌دهد، درک کنند. برای نمونه ما با دیکتاتور تروخیو در آخرین روزهای زندگی‌اش‌ روبه‌ور می‌شویم که در ذهن خود مستغرق شده است و اگرچه‌ بیشتر وقت وی بر تأمل بر وقایع گذشته‌اش سپری شده است، اما هنوز از روی بغض و کینه در میان پس و پیش اشیایی که‌ هنوز درک کردن آنها از قدرت وی خارج است،حرکت می‌کند. بورخس این عناصر را به گونه‌ای با هم ادغام می‌کند که به شیوه‌ای نوین از زبان اساطیری‌ می‌رسد و چنان از آن بهره می‌گیرد که ساختار زبان آن دیگر زبان‌ یک اسطوره نیست و زبان خود بورخس است اغلب داستان‌های‌ بورخس،مانند اساطیر در پی یافتن پاسخی برای مسائل مبهم‌ همچون چگونگی هستی،معنای انسان،جهان،تولد،هویت فردی‌ و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.