Skip to main content
فهرست مقالات

شخصیت در ادبیات

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شخصیت ،داستان ،رمان ،ادبی ،شخصیت داستانی ،قصه ،شخصیت‌پردازی ،قهرمان ،تیپ ،مکتب ،خواننده ،ذهن ،شخصیت در ادبیات ،کنشی ،راوی ،آدم‌های ،انسان ،نظریه ،واقعی ،ویژگی‌های شخصیتی اشخاص داستان ،طرح ،توصیف ،شیوه‌های شخصیت‌پردازی ،واقعیت ،شیوه ،زندگی ،قصه‌های عامیانه ،ذهن نویسنده در رمان ،داستان کوتاه ،قهرمانان قصه

خلاصه ماشینی:

"مثلا شخصیت‌ داستان بوف کور صادق هدایت گرچه شخصیت غیرعادی است،اما عواطف و درگیری‌های انسانی دارد و خواننده ممکن است خود را به حالت‌های روحی و روانی او نزدیک ببیند. مثلا ارتباط بین قهرمان و مخالف از نوع تضاد است،یعنی وجود یکی با عدم دیگری همراه است،ولی تضاد میان‌ این دو نوع نیز همه جا یکسان نیستو در گونه‌های ادبی متفاوت‌ است،مثلا در حماسه و قصه‌های عامیانه تضاد همه‌جانبه است،در حالی که در داستان طیف گسترده‌ای دارد. توانایی‌های‌ خارق العاده دارند،روحیه و شخصیت آنها از ابتدا تا انتهای قصه‌ دگرگون نمی‌شود و سرنوشت در زندگی آنان نقش اساسی دارد،ولی‌ مشخصه‌های شخصیت‌های داستانی از این نظر که شخصیت‌اند نه تیپ،متفاوت است. برعکس این عقیده،واقع‌گرایان معتقدند که شخصیت تنها یک نام‌ و کنشگر نیست،بلکه آدم‌های داستانی وجودی مستقل‌اند،وجودی‌ که می‌توان از متن جدا کرد و دربارهء آنها بحث کرد،یعنی شخصیت‌ داستانی به هر حال از انسان روزمره متأثر است،ولی با گذر از ذهن‌ نویسنده وجودی خاص می‌یابد که عین واقعیت است. به‌ نظر او ویژگی‌های اخلاقی افراد به شخص خود آنها مربوط نیست، بلکه تحت تأثیر وراثت و محیط آنهاست،بنا بر این شخصیت‌های‌ داستانی و اعمال آنها باید به گونه‌ای بیان شود که حوادث داستان‌ نتیجه جبری پدیده‌های پیشین باشد. ناتالی ساروت نویسندهء روسی‌تبار فرانسوی گفته‌ است:«در عصر گذشته مثلا در دورهء بالزاک،نویسنده اعتقاد داشت‌ که شخصیت‌ها باید هرچه بیشتر واقعی،عمیق و زنده باشند و زندگی واقعی را نشان بدهند،اما آنچه رمان نو را از آثار گذشته‌ متمایز می‌کند،این است که نه نویسنده دیگر اعتقاد و باوری به‌ شخصیت‌های رمان خود دارد نه خواننده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.