Skip to main content
فهرست مقالات

تقابل هنر و دانش مدرن از دیدگاه هیدگر

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هیدگر ،هنر ،تکنولوژی ،ابژه ،تخنه ،گشتل ،مدرن ،انضباط ،تصویر ،خطر ،نجات ،انسان ،دانش مدرن از دیدگاه هیدگر ،تفکر ،تکنولوژی جدید ،تقابل هنر و دانش مدرن ،خدا ،حقیقت ،ذات ،طبیعت ،عقل ،شعر ،رفتار ،هیدگر ذات تخنه ،بی‌خانمانی انسان و نجات‌بخشی هنر ،شی‌ء ،بی‌خانمانی ،تکنولوژی مدرن ،خطر بی‌خانمانی انسان و نجات‌بخشی ،پرسش

خلاصه ماشینی:

"این مسئله معرفت‌شناختی و روش‌شناختی چگونه می‌تواند در بحث از هنر دنبال شود؟پیوند این‌ دو مسئله در هیدگر به دلیل تعریفی که او از معرفت و به دیگر سخن‌ از شناخت و کشف حقیقت می‌دهد میسر است. در رسالهء ساختن،سکنی گزیدن،اندیشیدن هنر به عنوان تخنه‌ راه حلی برای مسئله بی‌خانمانی انسان فراهم می‌کند؛هنر مکان‌ سکنی گزیدن و بودن را فراهم می‌کند( reggedieH ،1972، ص 337-338)در رسالهء پرسش از تکنولوژی نیز هنر(تخنه)به‌ عنوان ناجی انسان در عصر تکنولوژی از خطری که در تکنولوژی نهفته‌ است،شناخته می‌شود. هیدگر ذات این تکنولوژی را که دیگر از اختیار انسان خارج است و او تنها به فراخوان آن پاسخ می‌دهد،با واژهء" lletseG "بیان‌ می‌کند. هیدگر به این علت که نسبت آزاد با واقعیت در هنر وجود دارد و این‌ نسبت در هنر امکان کشف را پدید می‌آورد،در مقابل رفتار تکنولوژیک‌ که موجب انسداد باب هر نوع انکشافی دیگر است،چون هر رفتاری را تحت انضباط نوع خود می‌طلبد. 3. خطر غیاب خدایان و نجات‌بخشی هنر(شعر) همان‌طور که در قبال خطر بی‌خانمانی و انضباطبخشی،هنر با تذکر انسان به ذات حقیقت و وجود6راه نجات را نشان می‌داد،در اینجا نیز شعر با تذکر به وجود امکان گشودگی عالم قدس را فراهم می‌آورد؛ در اینجا خطر مورد نظر فروبستگی عالم قدس است. تماس انسان با طبیعت قطع شده است و نیروی عاطفی عمیق ناشی‌ از این تماس که موجب روابط نمادین وی می‌شد از میان رفته‌ است»(یونگ،ص 137)ودر تتمهء بحث باید گفت مقصود هیدگر از هنر نخست،هنر بزرگ است و این هنر،هنری است که در زمان‌ یونانیان(پیش از افلاطون)وجود داشت و آنها این هنر را با نام تخنه‌ می‌نامیدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.