خلاصه ماشینی:
سه گانه نیویورک(1987)شامل سه رمان پلیسی با سبکی متفاوت با نامهای«شهر شیشهای»و«ارواح»و «اتاق در بسته»است که بسیاری از ویژگیهای رمان پسامدرن را به وضوح میتوان در آن مشاهده کرد.
از مهم ترین ویژگیهای رمان پسامدرن است که در بررسی اثر پل آستر سعی کردهام به آنها بپردازم و با توجه به نظریه نقد پساساختارگرایی معتقدم که این مقاله تنها یک نمونه از خوانشهای بیشمار یک اثر ادبی است.
پسامدرن تنها ادامه حرکت مدرنیسم(حرکتی که در ادبیات و هنر در دهههای نخستین قرن بیستم به ویژه پس از جنگ جهانی اول به وجود آمد)نیست،بلکه تلاشهایی متفاوت است برای از میان بردن قراردادهای مدرن.
از جمله این قراردادها«هنر عالی» < SC > سه گانهی نیویورک (شهر شیشهای،ارواح،اتاق دربسته) پل استر ترجمهء شهرزاد لولاچی،خجسته کیهان نشر افق،چاپ اول 1384 مدرنیست است که پسامدرنها به طور گسترده در فیلم،تلویزیون و موسیقی با آن به مخالفت پرداختند.
از آن جمله پساساختارگرایان اعتقاد دارند که هیچگاه در نقد یک اثر ادبی نمیتوان به تفسیری واحد دست یافت،به این معنا که میتوان به برداشتهای متفاوت از اثری مشابه دست پیدا کرد.
از دیگر ویژگیهای مهم رمان پسامدرن حضور نویسنده در اثر ادبی است.
اما در اکثر رمانهای پسامدرن وضع به گونهای دیگر است؛ نویسنده همانند بسیاری از شخصیتهای ماجرا حضوری دائم در اثر دارد و نه تنها همیشه شخصیت اصلی محسوب نمیشود،بلکه در اکثر مواقع شخصیتی فرعی است که درگیر مشکلات بیشماری است و بیخبر از پایان داستان در کنار سایر شخصیتها به سر میبرد.
نتیجهگیری همانگونه که دیدیم بسیاری از ویژگیهای پسامدرن به وضوح در رمان سه گانهی نیویورک قابل مشاهده است.