Skip to main content
فهرست مقالات

پی جویی ویژگی های رمان پسامدرن در سه گانه نیویورک

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : رمان، رمان پسامدرن، پی‌جویی ویژگی‌های رمان پسامدرن، گانه‌ی نیویورک، ویژگی‌های مهم رمان پسامدرن حضور، ادبی، سه‌گانه نیویورک، شیشه‌ای، شخصیت‌های، داستان، رمان پسامدرن حضور نویسنده، شهر، اتاق دربسته، نقد، حرکت، پل استر، متن‌های، زندگی شخصیت‌ها در رمان‌های پسامدرن، فنشاو، ارواح، رمان پلیسی، رمان اتاق دربسته، شخصیت اول رمان، اثر پل استر، اثر، شخصیت‌های داستان، معنا، رمان سه‌گانه نیویورک، حضور نویسنده در اثر ادبی، زمان

خلاصه ماشینی: "سه گانه نیویورک(1987)شامل سه رمان‌ پلیسی با سبکی متفاوت با نام‌های«شهر شیشه‌ای»و«ارواح»و «اتاق در بسته»است که بسیاری از ویژگی‌های رمان پسامدرن را به وضوح می‌توان در آن مشاهده کرد. از مهم ترین ویژگی‌های رمان پسامدرن است که‌ در بررسی اثر پل آستر سعی کرده‌ام به آنها بپردازم و با توجه به‌ نظریه نقد پساساختارگرایی معتقدم که این مقاله تنها یک نمونه از خوانش‌های بی‌شمار یک اثر ادبی است. پسامدرن تنها ادامه حرکت مدرنیسم(حرکتی که در ادبیات و هنر در دهه‌های نخستین قرن بیستم به ویژه پس از جنگ جهانی‌ اول به وجود آمد)نیست،بلکه تلاش‌هایی متفاوت است برای از میان بردن قراردادهای مدرن. اما در اکثر رمان‌های پسامدرن وضع به گونه‌ای دیگر است؛ نویسنده همانند بسیاری از شخصیت‌های ماجرا حضوری دائم در اثر دارد و نه تنها همیشه شخصیت اصلی محسوب نمی‌شود،بلکه‌ در اکثر مواقع شخصیتی فرعی است که درگیر مشکلات بی‌شماری‌ است و بی‌خبر از پایان داستان در کنار سایر شخصیت‌ها به سر می‌برد. در رمان اول،«شهر شیشه‌ای»،اسم مستعار شخصیت اول رمان‌ کارگاه استر است،به این معنا که به طور مستقیم نویسنده‌ حضور خود را در داستان اعلام می‌دارد. که مستقیما هویت‌های فردی‌ را زیر سؤال برده است،به عبارت دیگر شخصیت‌های رمان همانند رنگ‌های مختلف بر روی بوم نقاشی هستند و همچنین در رمان‌ سوم،«اتاق دربسته»،ویژگی‌های حقیقی فنشاو در بزرگسالی و زمان حال هیچ‌گاه به طور کامل فاش نمی‌شود؛نه برای شخصیت‌ اول داستان و نه برای ما به عنوان خواننده،چون فنشاو در پایان‌ هیچ‌گاه از پشت در بسته اتاق بیرون نمی‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.