Skip to main content
فهرست مقالات

دفتری در خور درنگ

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ساکنان کرانه‌های جنوبی دریای خزر، ترانه‌های، گیلان، کرانه‌های جنوبی دریای خزر الکساندر، دریای خزر الکساندر خودزکو، زن، خروس، ترانه‌های محلی، مازندرانی، اقوام ساکن کرانه‌های جنوبی، ادبیات شفاهی، زمینه‌ی ادبیات شفاهی اقوام، جنگ، ایران، فرهنگ، پاریس، اقوام، طراحان گرافیک ایران، گهی، خزر الکساندر خودزکو ترجمه‌ی جعفر، نشانه‌ها، ترس، گیلان و مازندران، مردم، ادبیات شفاهی مردم، ترانه‌ی مازندرانی، کتاب، ابراهیم حقیقی در میان طراحان، گیلان خروس‌هایی، طراحان گرافیک دوره

خلاصه ماشینی: "»5 گردآورنده(نویسنده)تألیفات قابل توجهی در زمینه‌ی تاریخ و فرهنگ‌ ایران دارد،که از آن جمله می‌توان به:نمونه‌هایی از ترانه‌های ایران(لندن، 1842)پرورش کرم ابریشم در ایران(پاریس 1843)تئاتر در ایران(پاریس‌ 1845)گیلان یا سرزمین باتلاق‌های خزر(پاریس 1856)نویسنده‌ ایرانی(پاریس 1857)اشاره کرد و شمار دیگری نوشته که در باره‌ی ایران است‌ و در زندگینامه‌ی وی دیده می‌شود،که جمله واگویی این نکته است که‌ الکساندر خودزکو سوای هر آن چه در پس پرده‌ی کارش پنهان داشته است، هنگامی که در ایران بوده،و رفت و آمد می‌کرده است،شوق و ذوق او،نسبت‌ به ایران،و به ویژه ادبیات شفاهی مردم شمال قابل توجه است!ناگفته نماند که وی نه تنها به فرهنگ مردم ایران،که به فرهنگ مردم اسلاو،و ادبیات‌ شفاهی آن هم حساسیت نشان داده،و پژوهش‌هایی را به انجام رسانده است. مقدمه‌ی خودزکو گویای مطالب ریز دیگری نیز هست،که بیانگر برخی‌ از ویژگی ترانه‌های محلی ساکنان کرانه‌های جنوبی دریای خزر است،و جا دارد که این کتاب به جهاتی مورد بررسی چند سویه قرار بگیرد! »9 و اما،آن چه صاحب این قلم را واداشت تا یادداشت معرفی گونه‌ای را هر چند با ایجاز در باره‌ی این کتاب قلمی کند،اشاره به چند نکته در زمینه‌ی‌ ادبیات شفاهی اقوام ایران زمین است،که از گستره‌ی ذاتی،ولی از زندگی‌ برآمده‌ی دوره به دوره‌ی فرهنگ آدمی است که در کله کوه آن،تغزل‌ نرم،و گاه جای زندگی شناخت با کار افرادی است،که بیشتر الفبا نیاموخته می‌نمایند؛نیز جوهره‌ی جهان شناسی مقدور خود را، معیشت جو،و برگرفته از فصول،مرگ پیش‌رو،سینه به سینه و زبان به زبان،نوایی با گفتار«از ته دل»داده‌اند!این ویژگی، صبغه‌ای کهن و دیرینه را برمی‌تابد،و از آن جا که دیدن و تجربه‌ کردن،و نیز پا به راه بودن بر پهنای جغرافیایی که در آن کار و تولید،از جمله غرور و مناعت،و خود اتکایی به وجود می‌آورد،هر ترانه و تصنیفی که شوربختی و گشاده دستی را،چه در سوک‌ و چه شادمانی،بازگوگر شده است،بی‌توجه و بی‌وجه به فیض‌ پدیده‌ها و دیدن دیگری در خود نیست!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.