خلاصه ماشینی:
به سوز سینهء حیدر به اشک چشم پیغمبر مرادم ده همین روزی دگر طاقت نمیآورم1 یا الاء العالمین در باز کن یا امیر المومنین درخواست کن مشکلی افتاده اندر کار من با دو انگشت ید الله باز کن2 سر علی،تر به خدا،می کافری تون نومزد و عقد کرده مه،کجا بری تون؟ سر علی،ترا به خدا،مگر شما کافرید نامزد و عقد کرده مرا کجا میبرید؟3 غمنالهها و سرودههای درد و اندوه،گر چه سهم قابل توجهی در ترانهها دارند،اما یاد و نام سیماهای قدسی و محبوبان خدا بر بسترهای گوناگون از حالات و احساسات برآمده از شادی و سرور نیز جای ویژهای دارند.
در حقیقیها،علی بیش از دیگر سیماهای قدسی در چشم اناز ترانه سرا و ترانه خوان جلوهگر میشود: در این گلزار بوی گل میانه صدای چهچه بلبل میایه چه غم داری دگر،در وقت مردن همون ساعت صدای دلدل میایه5 امام اولم اومد به میدان ملایک بر سرش میخوند قرآن همون نام محمد در کتابه علی از جانب پلوردگاره6 (پلوردگاه پروردگار است.
16 غمنالهها و سرودههای درد و اندوه،گر چه سهم قابل توجهی در ترانهها دارند،اما یاد و نام سیماهای قدسی و محبوبان خدا بر بسترهای گوناگون از حالات و احساسات برآمده از شادی و سرور نیز جای ویژهای دارند (واژهها:هیالا:هی یا الله،شالا:انشاء الله.
برگردان: اتلو و متلو ای خدا باران کن باران آبشاران کن تلوی ما تشنه است یا رب بده تو باران به حق شاه مردان20 در کودکانهها در نغمههای مادران برای خواب کردن،نوازش و سرگرمی و بازی کودکان،-که آن همه را باید را باید کتاب پرورش سنتی کودک در فرهنگ ملی نامید سیمای علی(ع)بازتاب دارد.