Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش در خوشنویسی از نگاه صاحب نظران

مصاحبه کننده:

کلید واژه های ماشینی : خوشنویسی، هنر، پژوهش، خط، هنر خوشنویسی، پژوهش در خوشنویسی، استاد، آثار خوشنویسی ایران، زمینه آثار خوشنویسی ایران، تحلیل آثار خوشنویسی ایران

خلاصه ماشینی:

"کاربرد حروف و کلمات که علامت‌های قراردادی بین افراد هستند در انتقال فرهنگ و مفاهیم است و باید به این نکته توجه داشت که اگر خطی طراحی می‌شود مخاطبین بسیار هم، چه به عنوان اثر کاربردی و چه به عنوان اثر هنری دارد. در این زمینه سه‌ موضوع به ذهن می‌رسد و تصور می‌کنم که عناوین خوبی برای‌ تحقیق و پژوهش باشد؛ -آکادمی کردن هنر خوشنویسی‌ -غلبه کیفیت بر کمیت‌ -تصحیح روش‌های آموزش خوشنویسی. به نظر من پژوهشگران دانشگاه و استادان‌ خوشنویسی افزون بر توجه به جنبه‌های هنری‌ کار خوشنویسان گذشته،باید گوشهء چشمی هم به آثار نگاشته شدهء آنان که گنجینه‌ معارف و علوم گذشته و باعث افتخار ماست نیز داشته باشند و در کنار بررسی کارهای‌ آنان از نظر سبک نگارش و شیوه‌های خوشنویسی و تنوع هنری به آن بیندیشند؛ زیرا آثار سترگی به وسیله آنان ثبت و نگاشته و برای نسل حاضر به ارمغان نهاده‌ شده است. آقای مجتبی قاسملو وقتی از پژوهش سخن به میان می‌آید،چند پرسش اساسی نیز به ذهن متبادر می‌شود از جمله: -هدف از پژوهش چیست؟ -پژوهش ما چه کاربردی خواهد داشت؟ -آیا منابع و امکانات پژوهشی داریم یا خیر؟ اگر بخواهیم خوشنویسی را با تمام معنویت و عرفانی که در آن نهفته است در«سطر»، «چلیپا»و«سیاه مشق»خلاصه کنیم،راه تحقیق و پژوهش را بسته‌ایم. -با توجه به مطالب گفته شده می‌توان مهمترین موضوعات را در دو موضوع زیر بیان کرد: الف-جایگاه خوشنویسی در عصر حاضر ب-چگونگی رویارویی خوشنویسی با مدرنیسم استاد غلامرضا مشعشعی‌ یکی از رشته‌های کاربردی‌ خوشنویسی حکاکی است که در قدیم‌ مهمترین کاربرد آن در ساخت مهر بوده‌ و با اسامی ائمه مزین می‌شد،مانند:یا شهید کربلا،یا حسین..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.