چکیده:
مقدمه: سطح پایین تنظیم هیجانی که ناشی از ناتوانی در مقابله موثر با هیجان ها و مدیریت آن هاست، در شروع مصرف مواد نقش دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش خشم در افراد وابسته به مواد مخدر انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی است که از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را کلیه معتادانی که در سال 92-1391 به کلینیک های ترک اعتیاد شهرستان مریوان مراجعه کرده اند تشکیل می دهند. تعداد 30 نفر از افراد وابسته به مواد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و با همین روش در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: به طور کلی، نتایج نشان دادند که آموزش تنظیم هیجان براساس مدل گراس می تواند علائم خشم را در افراد وابسته به مواد کاهش دهد (0/001>P).نتیجه گیری: دشواری در تنظیم هیجان ها یکی از مشکلات افراد سوء مصرف کننده مواد است و آموزش نحوه ابراز و مدیریت هیجانات به این افراد می تواند در کاهش مشکلات آنها موثر واقع گردد.
Introduction: Low levels of emotional regulation، resulting from the inability to effectively cope with and manage their emotions، may play a role in the onset of drug use. Therefore، this study aimed to determine the effectiveness of teaching emotion regulation based on Gross model on reduction of anger among drug-dependent people.
Method: This research is part of a pilot pretest- posttest project carried out on a control group. All the addicts who referred to addiction clinics in the city of Marivan from 2012 to 2013 were examined.
Among them، a total of 30 drug-dependent individuals were selected by simple random sampling with the same method which was used in the test and control groups. Results were analyzed using analysis of covariance.
Results: Overall، the results showed that education of emotion regulation based on Gross model can reduce the signs of anger in substance dependent individuals (p<0/001).
Conclusion: Problems concerning emotion regulation is one of the difficulties in front of drug-dependent people and learning how to express their emotions and manage individuals can be effective in reducing these problems.
خلاصه ماشینی:
"McDermott, Tull, Gratz, Daughters, & Lejuez پاسخ های هیجانی مرتبط با آن موقعیت را کاهش دهند (قربانی، محمدخانی و صرامی، ١٣٩٠) بنابراین ، سطح پایین تنظیم هیجانی که ناشی از ناتوانی در مقابله مؤثر با هیجان ها و مدیریت آن هاست در شروع مصرف مواد نقش دارد (پارکر، تایلور، استابروک ، شل و وود١، ٢٠٠٨).
بنابراین ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که : آیا آموزش تنظیم هیجان بر اساس مدل فرایند گراس بر کاهش خشم در افراد وابسته به مواد تأثیر دارد؟ روش تحقیق در این پژوهش شبه آزمایشی از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و جایگزینی تصادفی استفاده شد.
خلاصۀ نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره مربوط به میانگین نمرات خشم گروه های آزمایش و گواه پس از اجرای جلسات متغیر منبع ضریب F میزان تاثیر توان آماری P خشم پیش آزمون ١٣/٥٨ ٠/٣٤٣ ٠/٩٤٤ ٠/٠٠١ عضویت گروهی ٢/٥٨ ٠/٠٩١ ٠/٣٤١ ٠/٠٠١ به طورکلی، یافته های پژوهش نشان میدهند که آموزش تنظیم هیجان میتواند در کاهش علائم خشم در افراد وابسته به مواد مؤثر واقع گردد.
همچنین ، با توجه به مطالعات انجام شده از آنجا که این افراد در فهم هیجانات و نحوه کنترل و ابراز آن مشکل دارند و این عامل باعث میشود که نتوانند در موقعیت های مختلف هیجانات شان (از جمله خشم ) را کنترل نمایند، بنابراین ، این افراد مصرف مواد را به عنوان یک راهبرد مقابله ای اجتنابی، منفی و ناکارآمد برای کاهش مشکلات خود به کار میبرند."