Skip to main content
فهرست مقالات

هنر کتاب آرایی دوره تیموری نقش اسطوره های کهن نقاشی اقوام بومی در زیر ساخت نقوش تزئینی و تذهیب (هنر

نویسنده:

(8 صفحه - از 38 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : نقش اسطوره‌های کهن نقاشی اقوام ،هنر کتاب‌آرایی دوره‌ی تیموری نقش ،هنر ،تیموری نقش اسطوره‌های کهن نقاشی ،دوره تیموری نقش اسطوره‌های کهن ،اسطوره ،نقاشی ،نقاشی اقوام بومی ،تذهیب ،ایران ،هنر نقاشی بومی ایران ،ترصیع ،رنگ ،نگارگری ،ماندالا ،نور ،غربی ،مذهب ،نقوش ،ازلی ،تمدن ،تاریخ ،شمسه‌ی ،فرهنگ ،یونگ ،نقوش تزئینی و تذهیب ،هنر نقاشی ،حقیقت ،انسان ،اساطیر ادوار باستانی ایران

خلاصه ماشینی:

"برای مصور نمودن نسخ خطی عرفانی با تفکری‌ قدسی و مینوی مانند مانی و هنرمندان گمنام قبل و بعد از ورود آریایی‌ها، اقوام بومی ایرانی با توجه به باطن و سرشت،آثاری به وجود می‌آید که‌ انسانیت را مد نظر دارد و تماس عوالم در خدمت بیان موضوع در نقاشی و هنر،که همانا نجات روح انسانی است متجلی می‌گردد. البته هیچ اثر تاریخی جدی درباره ایران تهی‌ از اشاراتی به آنچه گفتیم نیست،ولی باید با آثار تمدن آسیای غربی و عیلام به خوبی آشنا بود تا هر چه بیشتر به حقیقت این ارتباط فرهنگی و هنری دست یافت. »8و با تمامی محدودیت‌ها که در جهت‌ انهدام فرهنگ و هنر به بهانه‌های مختلف به وجود آمد و با نهایت تعجب‌ هنوز هم ادامه دارد و خواهد داشت،آثار هنری که گهگاه به صورت‌ تصادفی کشف می‌گردد هنوز مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته و یا آثار یا تألیفات در این مورد به زبان فارسی برگردانده نشده است. «قال حلاج المعانی فی طاسین الدایره»،و النقصة التی فی وسط الدایره هی الحقیقة و معنی الحقیقة شی‌ء لا تغیب عنه الظواهر و البواطن و التقبل الاشکال»14 «و نقطه که وسط دایره است آن حقیقت است و معنی حقیقت حیرت‌ است که ظواهر و بواطن از او غایب نیست،اشکال قبول نکند»15 شد جهان آیینه رخسار دوست‌ هر دو عالم در حقیقت عکس اوست احمد غزالی‌ در رابطه با رنگ‌آمیزی در تذهیب و نگارگری در عهد تیموریان‌ همه‌ی عناصر و اشیاء طبیعت،که با انعکاس آیینه‌ی ذات تفسیر می‌گردد، توسط نوری که در درون و باطن خود دارند روشن می‌شوند و هیچ منبع‌ نور بیرونی در این نقاشی و تذهیب وجود ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.