Skip to main content
فهرست مقالات

هنر کتاب آرایی دوره تیموری نقش اسطوره های کهن نقاشی اقوام بومی در زیر ساخت نقوش تزئینی و تذهیب (هنر

نویسنده:

(8 صفحه - از 38 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : نقش اسطوره‌های کهن نقاشی اقوام، هنر کتاب‌آرایی دوره‌ی تیموری نقش، هنر، تیموری نقش اسطوره‌های کهن نقاشی، دوره تیموری نقش اسطوره‌های کهن، اسطوره، نقاشی، نقاشی اقوام بومی، تذهیب، ایران

خلاصه ماشینی:

"برای مصور نمودن نسخ خطی عرفانی با تفکری‌ قدسی و مینوی مانند مانی و هنرمندان گمنام قبل و بعد از ورود آریایی‌ها، اقوام بومی ایرانی با توجه به باطن و سرشت،آثاری به وجود می‌آید که‌ انسانیت را مد نظر دارد و تماس عوالم در خدمت بیان موضوع در نقاشی و هنر،که همانا نجات روح انسانی است متجلی می‌گردد. البته هیچ اثر تاریخی جدی درباره ایران تهی‌ از اشاراتی به آنچه گفتیم نیست،ولی باید با آثار تمدن آسیای غربی و عیلام به خوبی آشنا بود تا هر چه بیشتر به حقیقت این ارتباط فرهنگی و هنری دست یافت. »8و با تمامی محدودیت‌ها که در جهت‌ انهدام فرهنگ و هنر به بهانه‌های مختلف به وجود آمد و با نهایت تعجب‌ هنوز هم ادامه دارد و خواهد داشت،آثار هنری که گهگاه به صورت‌ تصادفی کشف می‌گردد هنوز مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته و یا آثار یا تألیفات در این مورد به زبان فارسی برگردانده نشده است. «قال حلاج المعانی فی طاسین الدایره»،و النقصة التی فی وسط الدایره هی الحقیقة و معنی الحقیقة شی‌ء لا تغیب عنه الظواهر و البواطن و التقبل الاشکال»14 «و نقطه که وسط دایره است آن حقیقت است و معنی حقیقت حیرت‌ است که ظواهر و بواطن از او غایب نیست،اشکال قبول نکند»15 شد جهان آیینه رخسار دوست‌ هر دو عالم در حقیقت عکس اوست احمد غزالی‌ در رابطه با رنگ‌آمیزی در تذهیب و نگارگری در عهد تیموریان‌ همه‌ی عناصر و اشیاء طبیعت،که با انعکاس آیینه‌ی ذات تفسیر می‌گردد، توسط نوری که در درون و باطن خود دارند روشن می‌شوند و هیچ منبع‌ نور بیرونی در این نقاشی و تذهیب وجود ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.