چکیده:
هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش تفکر مثبت و خوش بینی بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به سرطان ٧-٣ بستری در بیمارستان محک تهران بود. بدین منظور از میان ٩٠ نفر از والدین کودکان مبتلا به سرطان مراجعه کننده موسسه خیریه و بیمارستان محک شهر تهران در شهریور ماه ١٣٩٢، پس از اجرای پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (١٩٨٩) و مصاحبه فردی تعداد ٣٠ نفر از مادران کودکان مبتلا به سرطان که واجد شرایط حضور در پژوهش بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ١٥ نفرة آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش طی ١٠ جلسه ١/٥ ساعته تحت مداخله پروتکل درمانی تفکر مثبت و خوش بینی قرار گرفتند. در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. بعد از مداخله مجددا هر دو گروه تحت آزمون پرسشنامه سلامت عمومی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای کواریانس و آزمون لوین و آزمون کولموگروف - اسمیرنوو و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج این تحقیق با توجه به داده های کوواریانس محاسبه شده با سطح معنا داری ٠٠١/.>P اطمینان نشان دادکه آموزش تفکر مثبت و خوش بینی بر سلامت روان آزمودنیهای پژوهش تاثیر معناداری داشته است . و همچنین آموزش تفکر مثبت در برخی ابعاد سلامت روان (علائم جسمانی،اضطراب و اختلال خواب ، و افسردگی) تاثیر معنادار داشته است ولی در بعد عملکرد اجتماعی تفاوت معنادار نبود.
The aim of the present study، positive thinking and optimism on mental health education for parents of children with cancer in the hospital 7-3 benchmark Tehran. Methods: A population of this study included parents of all children 7-3 years old Marie cancer patients admitted to the Institute charities and hospitals test Tehran that the two groups of 15 as the test group and the control sample were selected. research tools included: the General Health Questionnaire GHQ، Goldberg and Hiller، and to analyze the data from the tests of covariance and Test Levin and Kolmogorov - Asmyrnvv using SPSS software was performed. Results: The results of this study with respect to the data covariance calculated with the level of significance. / 001. confidence and alpha 5. /. indicated that train of thought The positive impact of optimism on mental health subjects is significant. Positive Thinking in education، as well as some mental health (somatic symptoms، anxiety and Aakhtlal sleep، and depression) had a significant influence، but not a significant difference in social functioning.
خلاصه ماشینی:
"از جمله مبتلایان به سرطان های شایع در جهان ، کودکان هستند که علاوه بر خود کودک کل سیستم خانواده را نیز درگیر و مختل میکند، سرطان یک چالش بزرگ روحی و روانشناختی برای والدین کودکان مبتلا به سرطان است ، والدین این کودکان دچار سطوح بالایی از تنشهای روانی، فیزیکی و تحریک پذیری و اشکال در تمرکز میشوند که سلامت روان آنها را تهدید میکند و یا بر آن تأثیر منفی میگذارد (راستان ، ١٣٩٠).
روش پژوهش جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان ٧-٣ ساله مبتلا به سرطان مراجعه کننده به انجمن و بیمارستان محک تهران در شش ماه نخست سال ١٣٩٢ بود که پس از هماهنگیهای لازم با مسئولین بیمارستان یک فراخوان کلی برای والدین کودکان مبتلا به سرطان داده شد و پس از توضیح پژوهشگر در خصوص اهداف خود، با استفاده از نمونه گیری در دسترس ٣٠ نفر از مادرانی که در پیش آزمون حد نساب را به دست آوردند و در معرض مشکلات سلامت روان قرار داشتند انتخاب و در دو گروه ١٥ نفره به عنوان گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند.
بحث و نتیجه گیری از یافته های پژوهش حاضر چنین برمیآید که آموزش تفکر مثبت و خوش بینی برسلامت روان والدین کودکان مبتلا به سرطان با توجه به جدول ٥ و داده های تحلیل کوواریانس محاسبه شده با سطح معناداری٠٠١/>P اطمینان و آلفای ٠/٠٥، آموزش تفکر مثبت و خوش بینی بر سلامت روان آزمودنیهای تأثیر معناداری داشته است ."