Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی آثار قرآنی دوره تیموری معرفی قرآن بزرگ بایسنقر میرزا در موزه خط و کتابت میرعماد

نویسنده:

(7 صفحه - از 52 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : قرآن بزرگ بایسنقر میرزا، تیموری معرفی قرآن بزرگ بایسنقر، بایسنقر میرزا در موزه خط، قرآن، دوره تیموری معرفی قرآن بزرگ، بررسی آثار قرآنی دوره‌ی تیموری، موزه خط و کتابت میرعماد، خط ثلث، بایسنقر میرزا در موزه میرعماد، موزه آستان قدس

خلاصه ماشینی:

"از مطالعه فنی و هنری قرآن‌های موجود از این دوره‌ در می‌یابیم که تذهیب در آن زمان سبک مشخص خود را داشته و در آن‌ حواشی با نقوش طلایی و اسلیمی و اشکال نباتی به شکل طبیعی و گاه‌ اسلوب چینی در کتتب غیر مذهبی همراه بوده است در دوره تیموری طناب‌ گل و ترنج و تاج‌سازی و شمسه و شرفه و گره‌بندی در سرلوح کتاب رواج‌ یافت و تذهیب آن با رنگ غالب آبی لاجوردی به منتهای زیبایی رسیده‌ در این شیوه چند نوع تذهیب ایجاد گردید و حواشی تزیینی با نقوش‌ طلایی رواج یافت و حتی به هند و عثمانی هم رسید. قرآن بزرگ بایسنقر میرزا در موزه میرعماد از قطعات منحصر به فرد این موزه بخشی از قرآن نفیس‌ و هنرمندان مشوق اهل هنر بود که در کتابخانه معروف او 40 تن از کتاب‌ آرایان مشغول به کار بودند و در حال حاضر نفیس‌ترین کتب خطی دوره تیموری از این کارگاه هنری خارج شده و زینت‌ بخش موزه‌های ایران و جهان است. ق. کاغذ حنایی آبدیده و متن و حواشی در قرن 13 با جدول و کمنداندازی محرر مطلایی،دو صفحه اول فهرست اسما السور به خط رقاع در خانه‌های‌ شطرنجی و مجدول و زمینه طلاپوش قرن 13،دو صفحه افتتاح تمام مذهب با پیشانی و ذیل به خط رقاع و سر سوره‌ها الوان و اسامی سوره‌ها به خط رقاع و محرر مطلایی و فواصل آیات با نشان ستاره،پس از سوره‌ ناس 5 برگ دعای تلاوت قرآن است به همراه فالنامه به خط نسخ،366 برگ،قطع کتاب 7/14 5/21-جلد ساغری مشکی با نقش ترنج و حواشی‌ زرین لاکی قرن 13-محفوظ در آستان قدس."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.