Skip to main content
فهرست مقالات

سهم هنرمندان ایرانی در خطاطی اسلامی هند

نویسنده:

(10 صفحه - از 130 تا 139)

کلید واژه های ماشینی : خطاطی، خط، هنر، هند، کتابت، موزه‌ی سالار جنگ، کتیبه‌های، نسخ، خط نستعلیق، موزه‌ی، کتاب، شاه، سهم هنرمندان ایرانی در خطاطی، کتابخانه‌ی موزه‌ی سالار جنگ، شیرازی، ایرانی، کتابخانه‌ی، خطاطی موزه سالار جنگ حیدرآباد، کتابخانه‌ی موزه‌ی سالار جنگ حیدرآباد، کتابخانه‌ی موزه‌ی سالار جنگ نگه‌داری، خطاطی اسلامی هند، خط نسخ، حیدرآباد، هنر خطاطی، مصحف، خط نسخ عالی کتابت، محمد قطب شاه، آثار برجسته‌ی خطاطی نستعلیق، قطب شاه، نمونه‌های خطاطی

خلاصه ماشینی: "برای مثال می‌توان از نمونه‌های خط نسخ،رقاع و ریحان بر روی سنگ‌های مقابر گجرات و خط بسیار زیبای ثلث بر روی سنگ‌نوشته‌های بنگال و به مقیاس کمتر در گجرات و راجستان که به وسیله‌ی تصاویر زیبایی شبیه به تیر و کمان،ردیفی‌ از فانوس،پرندگان در حال پرواز،مرغابیانی که با گردن‌های کشیده‌ بر روی آب پرواز می‌کنند،مارهای گردن افراشته و مانند آنها تزیین‌ شده‌اند و همچنین از سنگ‌نوشته‌های بسیار دلپذیر خط ثلث در ترویج هنر خطاطی‌ در دوران امپراطوری‌ گورکانیان آغاز شد؛ هنگامی که همایون‌ در ربع دوم قرن‌ شانزدهم میلادی در موقع بازگشت از ایران هنرمندان‌ پراستعدادی چون‌ میر عبد الصمد شیرازی‌ شیرین رقم،سیدعلی‌ و نظیر آنها را با خود به هند آورد و آهنگ‌ رشد و توسعه‌ی آن‌ سریع‌تر گردید بیجاپور،گلکنده و حیدرآباد و دیگر سنگ‌نوشته‌های عالی دوران‌ حکومت گورکانیان نام برد. به هر حال به نظر می‌رسد که هنر خطاطی‌ در دکن از نظر کمی و کیفی در دربار قطب‌ شاهیان گلکنده به حد اعلای خود رسید،زیرا که‌ به دلیل هم‌مذهب بودن‌ حکمرانان این سلسله با ایرانیان،تعداد زیادی از سیاستمداران،دانشمندان، شعرا،هنرمندان و بازرگانان ایرانی جذب‌ قلمرو آنها شدند در دوران حکومت محمد قطب شاه(جانشین محمد قلی) که شاید تحصیل کرده‌ترین حکمران این سلسله بود و علاقه‌ فراوانی به کتاب داشت،یکی از خطاطان درباری به نام‌ محمد حسن که نسبش به ایرانیان می‌رسید،نسخه‌ی بسیار زیبایی از دیوان حافظ را در کتابخانه‌ی سلطنتی به خط نستعلیق‌ کتابت نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.