چکیده:
این مقاله تحول در علم را به لحاظ فرهنگی از علم دانشگاهی تا پسادانشگاهی با روش مطالعه اسنادی و استدلال تحلیلی مورد بررسی قرار میدهد. هدف از این بررسی تعیین سمت وسوی تحول فرهنگی علم و مقایسه آن با تحول فرهنگی جامعه میباشد. تولید علم محصور در دانشگاهها با ارزش های جامعه ارتباط کمی دارد و هنجارهایی از نوع معرفتشناختی از درون نظام علمی، رفتار عالمان را کنترل میکند؛ اما در علم پسادانشگاهی رابطه علم با جامعه تا جایی پیش می رود که همگام با بازار و حکومت عمل میکند و علم در بستر اجتماعی تولید شده و هنجارهایی از بیرون نظام علمی رفتار عالمان را کنترل میکند. از آنجا که علم در جهت رفع نیازهای بازار و صنعت کاربرد پیدا میکند، به تبع آن فرهنگ علم نیز تغییر میکند. نتیجه اینکه برخلاف تحول فرهنگی جامعه که از مادیگرایی به سمت فرامادیگرایی پیش میرود، فرهنگ علم به سمت مادیگرایی پیش خواهد رفت
خلاصه ماشینی:
Merton در بررسی پیشینه ، تحقیقات مرتبط با موضوع را می توان در سه گروه دسته بندی نمود: دسته اول پیرامون رابطه اخلاق با علم ، شامل : «معیارهای رفتار اخلاقی در انجام کار علمی » (ودادهیر و همکاران ، ١٣٨٧)، «اخلاق حرفه گری علمی » (فراستخواه ، ١٣٨٩)، «معیارهای اخلاقی در پژوهش های علوم انسانی » (ایمان و غفاری نسب ، ١٣٩٠) است که نقش اخلاق را برای کارکرد علم و توسعه آن اساسی می داند و در شرایط نابهنجار، علم را قادر به تحقق اهداف خود نمی یابد.
از آنجا که علم و دانش به منظور کاربرد و به شیوه پژوهشی و فرارشته ای در نهادهای مختلف از جمله صنعت ، تحقیق و توسعه و با توجه به نتایج علمی مورد تقاضا تولید می شود لذا تجاری سازی تحقیقات اجتناب ناپذیر است و پژوهش گران در مقابل وجوه دریافتی از دولت یا نهادهای سفارش دهندة طرح ها، مسئولیت اجتماعی دارند.
Etzkowitz, He rn y & Loet leydesdorff )2000(, "The dynamics of innovation: from national systems and "Mode 2" to a Triple Helix of university- industry- government relations", Research policy, Vol. 29, PP.
Gibbons, Michael, Camille Limoges, Helga Nowont y, Simon Schwartzman, Peter Scott, Martin Trow )1994(, The new production of knowledge: Dynamics of science and research in contemporary societies, saga publications, London: thousand Oaks, New Delhi.
Jimenez, Jaime )2008(, "Research socially responsible: May we speak of a mode 3 knowledge production?", Electronic journal of communication information & innovation in health, Vol. 2, No, Jan-Jun. Kuhn, Thomas )2001(, The Structure of Scientifc Revolution.