چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران درباره تغییرات آییننامه جدید ارتقا و اضافه کردن مادهای در زمینه فعالیت های فرهنگی ـ تربیتی ـ اجتماعی است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته کمی ـ کیفی است، که بخش کمی آن توصیفی از نوع زمینهیابی است. نمونه در مرحله کیفی شامل 34 نفر و در مرحله کمی شامل 252 نفر از اعضای هیئت علمی 6 دانشگاه (تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، و صنعتی شریف) بود که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و در قسمت کمی با استفاده از روش هدفمند انتخاب شدند. برای انجام پژوهش در مرحله کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته شامل 8 سوال بازپاسخ، و در قسمت کمی نیز از یک پرسش نامه محققساخته شامل 35 سوال و 3 بخش (1. دیدگاه ها و نظرات 2. مشکلات اجرایی 3. پیشنهادها) استفاده شده است. در مجموع میتوان گفت که اعضای هیئت علمی به ضرورت توجه و پرداختن به مسائل فرهنگی اذعان دارند، اما در این که این فعالیت ها توسط چه کسانی و به چه نحوی انجام شود، و چگونه مورد ارزیابی قرار بگیرد، با یکدیگر و با برنامه ریزان امور فرهنگی در آموزش عالی اختلاف نظرهایی دارند. اعضای هیئت علمی فعالیت های فرهنگی و تربیتی را نهفته در بطن فعالیت های آموزشی و پژوهشی میدانند و به زعم بسیاری از آنها آموزش از تربیت و فعالیت فرهنگی تفکیکناپذیر است
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر، با توجه به این ضرورت ، به بررسی نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران بر اساس ماده جدید آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی درباره فعالیت های فرهنگی ، تربیتی ، اجتماعی می پردازد.
با وجود این در زیر به ١٠ مورد از نظرات مصاحبه شوندگان ، در پاسخ به این سؤال که «نظر شما درباره فعالیت های فرهنگی ـ اجتماعی استادان بر اساس ماده یک آیین نامه جدید ارتقا چیست » به ترتیب فراوانی اشاره شده است .
مشکلات اجرایی و محتوایی ماده یک آیین نامه ارتقا از دید اعضای هیئت علمی ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ادامه جدول ٤ ( به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٥ نشان دهنده مهم ترین پیشنهادهای استادان در زمینه فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی و تربیتی ، و اجرای مناسب تر آیین نامه جدید است .
برخی پیشنهادهای اعضای هیئت علمی در زمینه فعالیت های فرهنگی استادان و ماده یک آیین نامه ارتقا ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج مندرج در جدول ٥ نشان می دهد، اکنون که آیین نامه جدید به اجرا گذاشته شده است ، می توان تمهیداتی برای اجرای مناسب تر آن اندیشید.
بنابراین الزام به مشارکت در فعالیت های فرهنگی و تربیتی و کسب امتیاز از این طریق برای ارتقا در نگاه این استادان مقبول نیست و در آنها حس منفی نسبت به ماده جدید آیین نامه ایجاد کرده است .