چکیده:
این پژوهش به بررسی رابطه بین استفاده از تلفن همراه با روابط اجتماعی دانشجویان دانشگاه های یزد می پردازد. جامعه آماری تحقیق تمام دانشجویان دانشگاه های یزد بود که تعداد کل آنها 42426 نفر است. از جدول کرجسی و مورگان (1970) جهت تعیین اندازه نمونه استفاده شد که با توجه به پراکندگی جامعه آماری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر متغیر مستقل میزان استفاده از تلفن همراه و متغیر وابسته رفتارهای ارتباطی است که در سه بعد رابطه با دوستان، رابطه با خانواده، و رابطه در نهاد دانشگاه مورد سنجش قرار گرفته است. با استفاده از مدل کمپبل (2005) گویه ها استخراج شد و روابط در سه بعد ذکر شده با تفکیک پیامدهای مثبت و منفی بررسی شده اند. همچنین بر مبنای مدل کیم و میتومو (2002 و 2006) استفاده از تلفن همراه در رابطه با عمق و گستره روابط اجتماعی دانشجویان نیز قرار داده شده است. نتیجه آزمون فرضیات حاکی از آن است که بین استفاده از تلفن همراه با روابط دانشجویان با خانواده، دوستان و در نهاد دانشگاه رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه سبب افزایش عمق روابط اجتماعی می شود ولی سبب گسترش روابط نمی شود
خلاصه ماشینی:
١ حال با توجه به رشد کمی روزافزون تلفن همراه در کشور، فقدان تحقیقات کامل ، جامع و قابل اعتماد در خصوص پیامدهای تلفن همراه و نیز با توجه به این که استان یزد با ضریب نفوذ ٨٠/٥ درصد صدرنشین ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور است ، همچنین با در نظر داشتن اینکه جوانان و به ویژه قشر دانشجو همواره در استفاده از تکنولوژی های نوین از اقشار دیگر پیشی می گیرند و به دنبال آن تأثیرپذیری بیشتری نیز از تکنولوژی ها و وسایل ارتباطی دارند، پژوهش حاضر بررسی استفاده از تلفن همراه را در عرصه روابط اجتماعی و تغییرات ناشی از آن در میان دانشجویان دانشگاه های یزد هدف خود قرار داده است .
جدول شماره ١: عملیاتی کردن متغیر «رابطه اجتماعی » متغیر وابسته ابعاد مؤلفه ها احساس امنیت جوان احساس آزادی جوان رابطه با خانواده افزایش قدرت و نظارت والدین فرار جوان از نظارت والدین بر استفاده از تلفن همراه ایجاد قوانین خاص والدین برای جوان در استفاده از تلفن همراه وجود انعطاف پذیری در رابطه ارتباط با دوستان بدون دخالت والدین فرار از وقایع ناگوار عاطفی (پایان دادن به رابطه های دوستی ) فصلنامه علمی -پژوهشی رابطه با دوستان انزوا به خاطر نداشتن تلفن همراه تهدید و اذیت سایبری رویارویی راحت تر با متن های رک یا بی ادبانه دوره هفتم شماره ٣ بیان مسائل عاطفی در زمانی که نمی توان رودررو صحبت کرد پاییز ١٣٩٣ روابط اجتماعی دانشگاه : اختلال یادگیری در سر کلاس تقلب در امتحان تصویربرداری نامناسب از طریق تلفن همراه در دانشگاه همکلاسی ها: رابطه خارج از مباحث درسی با همکلاسی غیرهمجنس رابطه در نهاد دانشگاه قرار ملاقات خارج از دانشگاه با همکلاسی غیرهمجنس استادان : ایجاد دوستی و تنظیم قرار ملاقات خارج از دانشگاه با استاد غیرهمجنس تنظیم راحت تر قرار ملاقات با استاد هماهنگ کردن با استاد برای جابجایی زمان کلاس پرسیدن اشکالات درسی از استاد با ارسال پیامک مناسبتی ، رابطه استاد ـ شاگردی نزدیک تری برقرار کنم .
Devit, Kandroker )2009(, The Role of Mobile Phones in Family Communication, CHILDREN & SOCIETY VOLUME 23, )2009(, pp.