چکیده:
یکی از نگرانی های مطرح در سال های اخیر این مسئله بوده است که فرهنگ سراها از آنچه به خاطر آنها تاسیس شده اند، فاصله بگیرند و به جای بازتولید هژمونی به جایگاه مقاومت و بازتولید مقاومت در برابر هژمونی تبدیل شوند. فرهنگ سراها به عنوان یکی از فضاهای عمومی شهری در دو دهه اخیر، موضوع بحث ها و مجادلات ایدئولوژیک بوده اند. در چنین فضاهایی مصرف صرفا به استفاده از برنامه های فرهنگ سراها محدود نمی شود، بلکه مصرف فضای فرهنگ سراها بر مصرف فعالیت ها و برنامه ها آنها غلبه دارد. چنین مصرفی با تولید معانی اجتماعی و فرهنگی همراه است . هدف اصلی این مقاله ، شناخت «کاربردها و دلالت های فرهنگ سراها در میان جوانان تهرانی و انگیزه ها و کارکردهای مترتب بر مصرف این فضاهاست ». در این مقاله برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها از روش نظریه پردازی مبنایی استفاده شده است . بدین منظور با ٢٥ نفر از مراجعان به فرهنگ سراهای بهن م، شق ف، هرن، کار، قآرن و اشراق در شره ترهان ماصحبه عق یم شده است . یافته ها نشان می دهد الگوی استفاده و دلالت فرهنگ سراها در میان کاربران ، متعدد و متفاوت است و این دلالت ها و کاربردها با آنچه فلسفه وجودی فرهنگ سراها را تشکیل می دهد، متمایز است . در مجموع یافته های مقاله حاکی از آن است که فرهنگ سراها برای جوانان تهرانی بخشی از مناسک گذار آنها به دوران بزرگسالی محسوب می شوند و آنان در این فضا به بسیاری از نیازهای مرتبط با دورة زندگی خود پاسخ می دهند و در یک کلام نقاشی خاص خود را بر روی این فضای عمومی ترسیم می کنند. این مقاله درصدد توصیف و تبیین این الگوی نقاشی و مداخله و دخل و تصرف در فضای عمومی فرهنگ سراهاست . در این تحقیق فرهنگ سرا به عنوان یک متن در نظر گرفته شده و دلالت های متعدد آن برای کاربران این فضا مورد واکاوی قرار گرفته است
خلاصه ماشینی:
ملاحظات مفهومی / علی رغم اینکه در چند سال اخیر پژوهش های زیادی با محوریت نسل جوان در ایران انجام گرفته است و هریک از آنها از زاویه ای خاص مسائل این نسل را مورد واکاوی قرار داده اند، اما توجه به چگونگی مصرف فضاها خصوصا فضاهای فرهنگی توسط جوانان کار جدیدی فصلنامه علمی تلقی می شود؛ چراکه در درجۀ اول اکثر مطالعات و پژوهش هایی که مقولۀ مصرف را بررسی -پژوهشی می کند به کاربران فضاهایی غیررسمی چون مراکز خرید، پارتیها، خیابان ها، کافی شاپ ها ٨٨(کاظمی ، ١٣٨٤)، (آزاد ارمکی و شالچی ، ١٣٨٤)، (فاضلی ، ١٣٨٧)، (نظام آبادی ، ١٣٨٦)، دوشره اهرفه م ٤(یوسفی ، ١٣٨٥) و ...
البته یه موقع هایی با بچه ها جاهای دیگه هم می ریم ، یه کافی شاپ توی یوسف آباده که اون جا هم می ریم اما چون قیمتش گرونه کمتر می ریم » «الهام » به عنوان یکی از زنان خانه داری که تجربۀ حضور در فرهنگ سرا را دارد، در این خصوص چنین بیان می کند: «از زمانی که اینجا اومدم با خانومای جدیدی آشنا شدم ، با یکی شون خیلی ارتباط داریم با هم بیرون می ریم ، بچه هامون رو می بریم پارک ، سینما، نمایشگاه » گپ و گفت وگو در مورد موضوعات مورد علاقه زمانی که فرهنگ سراها را به مثابه مکان های دوست یابی مطرح کنیم ، بدین معنی است که اکثر افراد بخشی از اوقات خود را در آنجا سپری می کنند و در مورد مسائل مختلف در آنجا به بحث و تبادل نظر می پردازند.