چکیده:
این پژوهش با هدف تدوین الگویی برای ارزیابی فرهنگ ـ ع وـممی در دانش اگـه هاـ و ارزیـابی شاخص های مذکور در دانشاگه های دولتی شره مدهش انجام شدـ. رویکرـد پژوهشیـ در ایـن تحق یق، روش آمیه تخ اکتاشفی است . راهبرـد پژـوهش در بش ـخ ک یـفی ، روش تل ـیلح شهکبـ مضامین و در بش خ کیم روش توصیفیـپامییشی است . ابزار پژوهش در بش خ کیفی تل ـیلح اسناد و ماصحبه نمیه ساختاریافته با خربگان ماسئل فرهنیگ است که نومنه گریی در این بش ـخ به روش هدفمدن صورت گرفته است . در بش خ کمی نزی از پرسش نامه ای مینتب برـ یافته ـ هاـی بخش کیفی استافده شده است . جامعه آماری بش خ کمی این پژوهش شامل کهـیل دانش وجـیان ورودی سال های ٨٨ تا ٩١ دانشاگه های دولتی شره مدهش است که با استافده از فرمول کرکوان تعداد نومنه بآرورد و از روش نومنه گریی طقبه ای مانتسب با حم ج، نومنه آماری انتاخب شدـ. نتایج بش خ کیفی تق یقح موجب شانسایی ٤٤ م ومضن پایه به عونان شاخص های خرد پژـوهش گردید که پس از خوشه بندی این م اـضمین در گرـوه هـای ماـشبه ، ده م ومـض ن ساـزمان دهندـه شناسایی و به عونان شاخص های کلان پژوهش انتاخب شدـند. سس پـ از طریـق روش تل ـیلح سللسه مراتبی ضریب اهمت ی هریک از شاـخص هـا نزـی م ص خـش شدـ. ناـتیج ارزیـابی کمـی شاخص ها در دانشاگه های دولتی شره مدهش ناشن داد که مزیان شاخص فرهنیگ کل در طوـل حضور دانشوج در دانشاگه رو به ـ کاـهش اسـت . هم ن یـنچ ب رتـشی ین مزـیان ه یگتـسبم بن یـ شاخص های هویت میل و انقلابی وجود دارد و تاهن ه یگتـسبم هاـی میـفن تق ـیقح نزـی بن یـ شاخص خانواده با شاخص سرمایه اجتامعی و مرصف فرهنیگ است . ناـتیج پژـوهش حاضـر می تواند برای ارزیابی وضعت ی فرهنگ ع وـممی دانش وجـیان و جت ـه دهـی به ـ سایسـت هاـی فرهنیگ در دانشاگه ها توسط سایست گذاران و مدـیران فرهنیـگ حوـزة آمـوزش عاـلی موـرد استافده و مانبی ارزیابی برنامه ریزی های فرهنیگ قرار گرید.
خلاصه ماشینی:
البته باید توجه داشت کـه کـاربردی بـودن شـاخص هـا در دانشگاه ها در صورتی عمیل خواهد شد که سیم تس شاخص سازی و رتبـه بندـی بتوانـد بـا فصلانمه علمیـ پژوهشی به کارگیری مجومعه ابزاری کامل و دقیـق ، تـوان دانشـاگه را بـه درسـتی در موضـوع مـورد بررسی مورد سنش ج قرار دهد و در غیر این صورت رتبه بندی اثرات مخربـی بـر رفتـار و دورة هشتم عملرکد دانشگاه خواهد داشت (بولتن ٤، ٢٠١٠).
کشوـرهای غربی (کشورهای صنعیت و فراصنعیت) علاوه بر شاخص های توسـعۀ انسـانی، از طریـق فصلانمه علمیـ پژوهشی نظرسنجی عمومی (داده های نرم ) نیز شاخص هایی را منترش کرده اند که این شاخص هـا در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته کاربرد کمی دارند و با فرهنگ و بـوم کشوـر تدوین الگوی ارزیابی ما سازگاری ندارد (هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی، ١٣٨٢).
مروری بر فهرست اکثر شاخص های بخش فرهنـگ در ایران که تا سال ها توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه می شد، نشان مـیدهـد کـه حتیـ پس از انقلاب اسلامی نیز، الگوی شاخص های فرهنگی یونسکو بر گزارش های فرهنگیـ حاکم بوده است و اکثر تحقاقیت و پژوهش های انجام شده (رشیدی و همکاران ، ١٣٨٤؛ تقـوایی و قائـد رحمتیـ، ١٣٨٥؛ فـدایی خوراسـگانی و نیـری، ١٣٨٩) نیـز مبتیـن بـر شاخص های مصرف کالاها و خدمات فرهنگی و یا سرانۀ امکانات فرهنگیـ در جامعـه بوده است ؛ لذا به نظر می رسد ارزش ها، هناجرها، باورها و آرمان های انقـلاب اسـلامی در این شاخص ها نادیده گرفته شده اند و بـر اسـاس الگـوی غالـب ، صـرفا بـه کمت ـی پرداخته شده است .