Skip to main content
فهرست مقالات

فقدان کالبد معنایی مدرنیته در سینمای ایران/ گفت و گو

مصاحبه شونده:

(9 صفحه - از 14 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : سینما، مدرنیته، مدرن، فیلم، اسطوره‌های، هنر، ایران، فقدان کالبد معنایی مدرنیته، عقلانیت، مدرنیته در سینمای ایران

خلاصه ماشینی: "کتاب ماه هنر:به نظر شما،آیا سینما در فرآیند شکل‌گیری فرهنگ‌ مدرن در جوامع سنتی می‌تواند به صورت چالشگاه یک تعامل اجتماعی‌ و گفت و گوی اجتماعی میان نیروهای محافظه کار و تحول خواه در آید؟ توضیح اینکه گفته‌اند،استعمار هر جا رفت با کشتی‌هایش رفت؛مدرنیته‌ نیز از طریق سینما به همه جای دنیا مثل آفریقا،جنوب آمریکا و شرق‌ آسیا وارد شد. دلیل آن این است که اسطوره‌سازی‌ای که سینمای‌ آمریکا در جامعه‌ی آمریکا و براساس معیارهای فرهنگی و اجتماعی‌ خودشان می‌سازد،در همان کالبد معنایی فرهنگ آمریکایی هویت دارد در واقع،سینما در فرهنگ آمریکایی به وسیله‌ای تبدیل شده است که‌ معیارهای مدرنیته را در آن جامعه ترویج می‌کند و کاملا مردم با آن ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند. بنابراین،باز هم سخن پیشین را تکرار می‌کنم که اگر بخواهیم‌ دقیق‌تر درباره‌ی سینما در ایران صحبت کنیم،بایستی بدانیم که سینما برای ما چه کالبد معنایی دارد و آیا بازتاب فرهنگ ایرانی است یا خیر؟به‌ نظر من فرهنگ ایرانی هنوز ازطریق هنجارهای سنتی خودش عمل‌ می‌کند نه از طریق سینما که پدیده‌ای وارداتی بوده و عمرش از حدود یکصد سال بیشتر نیست. کتاب ماه هنر:آیا روند شکل‌گیری تاریخی مدرنیته خطی است؟یا نه‌ عبارت دیگر،اگر ما آن دوره‌ی تاریخی مدرنیته را طی نکرده باشیم‌ نمی‌توانیم در آن تجربه شریک شویم و محکومیم که در شرایط فعلی باقی بمانیم؟آیا تجربه‌ی مدرنیته بایستی در همه جا به همان صورتی‌ باشد که در غرب اتفاق افتاد؟به نظر شما آیا روند طبیعی دست یافتن به‌ مدرنیته‌ی جهانی نیازمند آن نیست که بومی و منطقه‌ای( lacol )شود؟ به هر حال هر جامعه‌ای برای خودش ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود از تجویر نسخه‌ی ثابت و یکسان مدرنیته برای همه جوامع خودداری‌ کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.