Skip to main content
فهرست مقالات

تک نگاشت و فیلم های مردم شناسی ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 28 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،مردم‌شناسی ،تک ،تک‌نگاشت ،فیلم‌های مستند مردم‌شناسی ،تک‌نگاشت و فیلم‌های مردم‌شناسی ایران ،مردم‌شناسی ایران ،سینمای مردم‌شناسی ایران مطالعات علمی ،تک‌نگاشت و فیلم‌های ،زمینه‌ی سینمای مردم‌شناسی ایران مطالعات ،ایران ،زمینه‌ی فیلم‌های مستند مردم‌شناسی ،فیلم‌های مستند مردم‌شناسی ایران ،موضوع تک‌نگاشت در علم مردم‌شناسی ،سینمای مستند ،اقوام ،فیلم‌های مردم‌شناسی ،دوربین ،حوزه‌ی سینمای مستند مردم‌شناسی ،فیلم‌های مردم‌شناسی در سینمای مستند ،بلوط ،حوزه‌ی علم مردم‌شناسی ،تحول فیلم‌های مستند مردم‌شناسی ،پژوهش‌های ،علم ،فیلم‌های مردم‌شناسی تک‌نگاشت ،آیین‌های ،مردم‌شناسی مورد توجه فیلم سازان ،فیلم‌های تک ،فیلم سازان

خلاصه ماشینی:

"مقارن با این تحولات در زمینه‌ی فیلم‌های مستند مردم‌شناسی در علوم مردم شناختی و به خصوص قوم‌شناسی نیز تحولاتی به وقوع‌ پیوست و دیدگاه‌های انسان شناسان و قوم شناسان مهمی از جمله‌ مارسل موس( ssuaM lecraM )،برونیسلا و مالینوسکی‌ ( ykswonilaM walsinorB )و آندره لروی گوران( nahruoG ioreL ) باعث رونق و توسعه‌ی این علم در سال‌های 1950 شد و باعث فعالیت‌های‌ فراوانی در حوزه‌ی پژوهش‌های تک نگاشت و همچنین تهیه فیلم‌های‌ تک نگاشت گردید. در حوزه‌ی سینمای مستند مردم‌شناسی در ایران،به خصوص از دهه‌ی پنجاه تاکنون فیلم‌های زیادی در ارتباط با موضوعاتی از قبیل، مراسم و آیین‌های مذهبی،جابجایی اقوام کوچنده،مشاغل سنتی و مراسم‌ و آیین‌های تاریخی گذشتگان در تیره‌های مختلف قومی ساخته شده است‌ اما به واقع هیچ کدام از روشمندی خاصی متکی بر پژوهش‌های‌ ژان روش معتقد بود که‌ موضوع مردم شناختی،خود، شرایط دوربین و موقعیت‌ فیلم‌ساز را مشخص می‌کردند، بنابراین،هر چند ممکن است‌ که در مقابل دوربین اتفاقاتی‌ غیر منتظره رخ دهد اما مانعی‌ ندارد که این رویدادها نیز جزیی از فیلم تلقی شود مردم شناختی بهره نبرده‌اند و اغلب این فیلم‌ها از خصوصیات تک نگاشت‌ فارغ بوده‌اند. نتیجه‌گیری: بحث پیرامون فیلم‌های بسیاری که در سینمای مستند ایران ساخته‌ شده است و دارای ویژگی‌های مردم شناسانه و حتی قوم شناسانه مقارن با تحولات در زمینه‌ی‌ فیلم‌های مستند مردم‌شناسی،در علوم مردم شناختی و به خصوص‌ قوم‌شناسی نیز تحولاتی به وقوع پیوست‌ و دیدگاه انسان شناسان و قوم شناسان‌ مهمی از جمله مارسل موس، برونیسلا و مالینوسکی و آندره لوری گوارن‌ باعث رونق و توسعه‌ی این علم‌ در سال‌های 1950 شد می‌باشد،ما را به نتجه‌ی مطلوب یعنی مفهوم«تک نگاشت»در سینمای‌ مستند رهنمون نمی‌سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.