Skip to main content
فهرست مقالات

از طبقه و تمثیل در فرهنگ توده ای معاصر

نویسنده:

مترجم:

(9 صفحه - از 128 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فیلم بعد‌از‌ظهر نحس، سیاسی، سینما، اجتماعی، فرهنگ، مارکسی، بازنمود، واقعیت، ساختار

خلاصه ماشینی:

"حال اگر بپذیریم که مفهوم مارکسی طبقه‌ی اجتماعی اجتماعی مقوله‌ی است‌ مربوط به شرایط اروپای قرن نوزدهم و دیگر به موقعیت امروز ما دخلی‌ ندارد،آن گاه می‌شود مارکس‌گرایی را به موزه فرستاد تا مارکس شناسان‌ (امروزه تعداد فزاینده‌ای از این اشخاص دور و بر ما در حال فعالیت‌اند) تشریحش کنند،چون دیگر نمی تواند در گسترش مشوعیت پسامدرن‌ تکامل اقتصادی امریکا در دهی هفتاد و پس از آن دخالتی داشته باشد؛ حال که زبان قدیمی‌تر لیبرالیسمی کلاسیک از نوع«اقدام اساسی»1بدون‌ برنامه و به شکلی پیش‌بینی ناپذیر کهنه و منسوخ شده است گسترش این‌ مشروعیت آشکارا در صدر برنامه‌ها قرار گرفته است. با این حال، چنین بازنمودی در بعد از ظهر نحس وجود دارد،و همین حضور نامنتظر در بخشی از فیلم که معمولا انتظارش را نداریم بیشترین اهمیت را در این‌ بستر به آن می‌دهد و در واقع امکان توجه ما به این بازنمود مستقیما به‌ توانایی ما برای رها کردن داستان سانی و پناه بردن به آن عادات روایی‌ قدیمی‌تر بستگی دارد که باعث می‌شوند ما به جای توجه به از هم پاشیدن‌ متن و عملکرد معنا در دیگر قطعات روایت،تجارب فردی قهرمان یا ضد قهرمان را دنبال کنیم. این فقط به پویایی روایت بستگی ندارد؛بلکه‌ مستلزم پاسخی ایدئولوژیک به این پرسش بنیادی است که:امروزه چه‌ طور می‌توان چهره‌ی مقتدری را تصور کرد،یا چه طور می‌توان به شکل‌ غیر انتزاعی شخصیت مقتدری را تخیل کرد که هم بتواند غیر انسانی بودن‌ ساختار قدرت درجامعه‌ی ما را نشان دهد و هم در میان اشخاص واقعی و در میانه‌ی ملزومات ملموس و عینی زندگی روزمره و موقعیت‌های سرکوب‌ فرد،نقش داشته باشد؟ آشکار است که شخصیت مامور اف بی آی(جیمز برادر یک)در واقع‌ راه حلی روایی برای این تناقض ایدئولوژیکی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.