Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر احوال و آثار خوشنویسان

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

") مالک دیلمی-دانشگاه استانبول ج 1و 2،شمارهء 138،صفحه‌ی 85 بابا شاه اصفهانی:دکتر بیانی از قول تذکره‌نویسانی چون:میرزا سنگلاخ،میرزا حبیب و کلمان هوار،اشاره کرده که سه بیت زیر از منظمومه‌ای در آداب خوشنویسی و سروده‌ی بابا شاه اصفهانی است: « از واضع خط نسخ تعلیق‌ بشنو سخنی ز روی تحقیق بالای الف سه نقطه باید اما به همان قلم که آید یک نقطه بس است گردن با شش نقطه درازی تن با » یادآور می‌شوم که این سه بیت از منظومه‌ای به نام«آداب الخط»و سروده‌ی مجنون رفیقی هروی است. « دهد تا ساقی عرفان دلت را جام هشیاری‌ درآ در بزمگاه خواجه عبد الله انصاری بود لوح مزارش نازنین سروی که از شوخی‌ ملایک را چو قمری کرده گرم ناله و زاری » ضمنا در وسط و کنار چهار مصراع،این عبارت‌ها دیده می‌شود: «هو العزیز-لراقمه حسن بن حسین شاملو-هزار و چهل و نه-عمل‌ محمد علی‌[سنگتراش‌]» ج 1و 2،شمارهء 410،صفحهء 295 شاه محمود نیشابوری:دکتر بیانی در ضمن برشمردن ده‌ها کتاب و قطعه،به یکی از ارزنده‌ترین آثار وی اشاره نکرده‌ است. دو بیت آغاز قصیده در مرثیت بخشی از رساله‌ «خط و سواد» مجنون را با نام‌ «مداد الخطوط» به میر علی‌ هروی منسوب‌ کرده‌اند مرقع شاه تهماسب-استانبول سید مجد الدین ابی طالب به این قرار است: « شهر پر فتنه و پر مشغله و پر غوغاست‌ سید و صدر جهان باز ندادست کجاست دیر شد که خورشید فلک روی نمود چیست امروز که خورشید جهان ناپیداست » (دیوان انوری ابیوردی،به اهتمام محمد تقی مدرس رضوی،ج 1، صفحه 64) ج 3 و 4،شماره 826،صفحه 611 مجنون:دکتر بیانی در صفحهء 612یادآور شده است:«متأخرین او را با میرعلی هروی،خلط کرده و نام او را علی دانسته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.