خلاصه ماشینی:
شیوهی قطعات زیادی به خط شکسته نستعلیق جلی و با رقم عبد المجید وجود دارد که از سبک و سیاق و قطعهبندی خطوط معلوم است که قاجاری هستند و در مقایسهی با خطوط رقمدار میرزا که نام خود را در ذیل آنها آورده است،معلوم میگردد که این قطعات،خط درویش عبد المجید نبوده بلکه متعلق به میرزا غلامرضا است سیاه مشق،اثر میرزا غلامرضا.
آثار دوران کودکی و جوانی میرزا غلامرضا نیز بسیار متأثر از شیوهی استاد خود(میرزا سید علی حکاک)است.
» مشق حرفهای خطوط شکسته به منظور سرآمد شدن در آن که خود تجربهای است که در کمتر نستعلیق نویس دیگر میتون یافت،منجر به تأثیر در شیوهی خوشنویسی میرزا میگردد.
بدین ترتیب در مییابیم که شیوهی خوشنویسی میرزا غلامرضا که بسیار متمایز از دیگران است محصول سه فرآیند تکاملی است:1)دستمایهی خط میرعماد به عنوان دستمایهی اصلی و پایه2)به وجود آمدن عناصر زیبا شناختی ناب و اصیل و در اوج زیبایی از سیاه مشقنویسی3)تأثیر شکستهی نستعلیق بر خط میرزا.
این روند تجربه و این فرآیند تحول در خط هیچ خوشنویس دیگری بدین شکل و سیاق وجود نداشته است،از این رو شیوهی میرزا غلامرضا بسیار متمایز از دیگران است.
قطعات زیادی به خط شکسته نستعلیق جلی و با رقم عبد المجید وجود دارد که از سبک و سیاق و قطعهبندی خطوط معلوم است که قاجاری هستند و در مقایسهی با خطوط رقمدار میرزا که نام خود را در ذیل آنها آورده است،معلوم میگردد که این قطعات،خط درویش عبد المجید نبوده بلکه متعلق به میرزا غلام رضا است.