چکیده:
مقدمــه : هـدف سیاسـت های اجتماعـی، ارتقـای رفـاه ، کیفیـت زندگـی و بـه طـور خـاص سـلامت اعضــای جامعــه اســت . در ایــن راســتا، هــوش معنــوی یکــی از تواناییهــای شــناختی انســان اســت کــه نقــش مهمــی در ابعــاد و جنبه هــای مختلــف زندگــی انســان دارد و به ویــژه روی عملکــرد افــراد در ســازمان ها تاثیــر دارد.پژوهــش حاضــر بــا هــدف تعییــن ارتبــاط هــوش معنــوی بــا واکنش هــای هیجانـی (اضطـراب ، افسـردگی و اسـترس ) در پرسـتاران انجـام گردیـد. روش : پژوهــش حاضــر یــک پژوهــش توصیفــی همبســتگی میباشــد کــه در بیــن ٢٧٠ نفــر از پرســتاران شــاغل در بیمارســتان های منتخــب دانشــگاه علــوم پزشــکی تهــران بــا نمونه گیــری در دســترس (آســان ) اجــرا شــد. ابــزار گــردآوری داده هــا، پرســش نامه ی ســه قســمتی شــامل اطلاعــات دموگرافیــک ، پرســش نامه ی هــوش معنــوی و پرســش نامه ی هــوش هیجانــی بــود کــه در اختیــار پرسـتاران در سـه شـیفت صبـح ، عصـر و شـب قـرار داده و پـس از ٢٤ سـاعت جمـع آوری گردیـد و تحلیــل شــدند. یافته هــا: نتایــج نشــان داد کــه بیــن هــوش معنــوی و هــر ســه مولفــه واکنــش هیجانــی یعنــی اضطــراب ، افســردگی و اســترس ارتبــاط وجــود دارد. بحــث : جهــت دســتیابی بــه پیشــرفت و ارتقــاء عملکــرد و رفتــار پرســتاران و همچنیــن کنتــرل واکنش هــای هیجانــی آنــان ، میبایســت عــلاوه بــر آموزش هــای ضمــن خدمــت و دوره ای معمــول ، تمهیــدات لازم جهــت ارتقــاء هــوش معنــوی نیــز مــورد توجــه قــرار گیــرد.
خلاصه ماشینی:
یافته هــا: نتایــج نشــان داد کــه بیــن هــوش معنــوی و هــر ســه مولفــۀ واکنــش هیجانــی یعنــی اضطــراب ، افســردگی و اســترس ارتبــاط وجــود دارد.
شـخصیت انسـان واجـد حیطـه ی معنـوی اسـت و افـراد زمانـی از زندگـی خــود بهتــر بهــره می برنــد کــه بــر طبــق اصــول کلــی زندگــی می کننــد و آن را نوعــی احســاس شــخصی رشــد در ارتبــاط بــا خــدا می داننــد و معتقدنــد ارزیابــی هویــت معنــوی فــرد بــه بهبــود و رشــد آن هــا کمــک می کنــد.
همچنیـن ، بـه عنـوان روش دیگـری بـرای تشـخیص عامل پذیــری داده هــا جهــت انجــام تحلیــل عامــل ، از آزمــون کرویــت بارتلــت اســتفاده شــد کــه طبــق نتایــج به دســت آمــده (٠٠٠١/>p؛ ٧٦١٠٣١٨=x٢)، ماتریــس همبســتگی بیــن گویه هــا، ماتریــس همانــی نبــوده و داده هــا بــرای تحلیــل عاملــی مناســب اســت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هــدف کلــی ایــن پژوهــش تعییــن ارتبــاط هــوش معنــوی پرســتاران بــا ســه مولفــۀ واکنـش هیجانـی یعنـی اسـترس ، اضطراب و افسـردگی در پرسـتاران شـاغل در بیمارسـتان بــود کــه طبــق نتایــج به دســت آمــده ،، ایــن رابطــه در کل شــاخص واکنــش هیجانــی معنـی دار بـود.
بدیـن مفهـوم کـه بـا افزایـش هـوش معنـوی ، کاهـش در میـزان اسـترس افـراد مشـاهده شــده اســت کــه نتایــج به دســت آمــده مشــابه پژوهــش فرهنگــی و همــکاران (١٣٨٨) اسـت .
افــراد بــا داشــتن هــوش معنــوی بــالا بــا اضطــراب کم تــری در زندگــی روبــه رو شــده و یــا شــدت اضطــراب کم تــری را تجربــه کردنــد کــه نشــان دهنـده ی ارتبـاط معنـی دار بیـن هـوش معنـوی و اضطـراب در ایـن پژوهـش اسـت .
در مجمــوع ، یافته هــای ایــن پژوهــش نشــان داد کــه هــوش معنــوی بــا واکنش هــای هیجانـی پرسـتاران ارتبـاط دارد.
Journal of nursing Education Today, 24:473-482 15( Clegg, A.