Skip to main content
فهرست مقالات

فاجعه و زیبایی شناسی سیاه، مرگ اندیشی و هنر ایرانی/ گفت و گو

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(10 صفحه - از 3 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : مرگ، فاجعه، مرگ‌اندیشی و هنر ایرانی، ایران، جنگ، اسطوره، مرگ‌اندیش، غرب، فرهنگ، مغولان

خلاصه ماشینی: "در جامعه‌ی ما به ویژه قبل از اسلام‌ شاید به جز مذهب زرتشت که‌ بسیاری از جنبه‌های آن معطوف به‌ زندگی و حیات است،بخش مهمی از آیین‌ها،باورها و فولکورمان در حوزه‌های فرهنگی گوناگون به‌ مرگ اندیشی می‌گرایند و به نیستی و سوگ اشاره و دلالت دارند ابتدا گفت و گو را با این نکته‌ آغاز می‌کنم‌ که آیا جغرافیای‌ تاریخی خاص ایران و وضعیت برخاسته از آن‌ در نظام اساطیری و جهان بینی ایرانی تأثیر نهاده است؟یعنی آیا می‌توان نقش فجایع طبیعی‌ و جنگ‌ها را در شکل بخشی به نوعی از فرهنگ در ایران مهم دانست؟و اصولا آیا چنین فرهنگی وجود دارد؟ بگذارید کتابی را به شما معرفی کنم. درست‌ است که مانی را به دار آویختند و پیروانش را تا حدودی نابود کردند ولی این‌ به دلیل اعتراض به حکومت خودکامه شاپور نبود-اگر اعتراضی بهم بود به‌ شیوه زندگی دنیابین مردم و مذهب زرتشت بود که از سوی دیگر به افراط روی آورده بود وسلطه جهانی می‌خواست-این عقیده در زمانی در ایران‌ شکل گرفت که ایران دوره تجدید حیات تاریخی خود را طی می‌کرد و ساسانیان می‌خواستند عظمت هخامنشی را دوباره به وجود بیاورند. چرا در این دوران عظمت،چنین پدیده‌ای آمد بود؟ما می‌دانیم که این بسیار به‌ اروپای قرن بیستم شباهت دارد که در اوج مدرنیته،و اوج پیشرفت‌های‌ تکنولوژی و علم،به دلیل جنگ‌های جهانی که اتفاق می‌افتد و جنگ سرد، تفک رآپوکالیپتیک( citpylacopa )،تفکر مرگ اندیش الاقل در یک جزئی‌ از فرهنگ غرب خود را نشان می‌دهد که ما آن را بیشتر در پست مدرنیته و متفکرانش می‌بینمی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.