چکیده:
بشر در طی مسیر تکاملی خود با جوامع متعددی روبهرو گشته است. از آن جمله میتوان به جامعه ایلیاتی، جامعه روستایی و جامعه صنعتی اشاره کرد. اختراع رایانه در اواسط قرن بیستم، گسترش شبکههای ارتباطی و اهمیت اطلاعات در حیات اجتماعی، منشأ تحولات نوینی در زندگی انسان گردیده است. دوران جدید که به عصر اطلاعات موسوم است، نتیجه فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد. امروزه انسان، جامعهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات را تجربه میکند که از ویژگیهای خاص خود برخوردار است. چنین جامعهای را جامعه اطلاعاتی گویند. در این گونه از جوامع، مفاهیم سنتی موجود در زمینههایی همچون: اقتصاد، آموزش، کسب و کار، مدیریت، تجارت و جنگ دچار تحول میگردد.در این مقاله، ضمن تعریف جامع اطلاعاتی، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر وجوه مختلف جامعه به اجمال بررسی خواهد شد. باشد که این مختصر، تأثیری هر چند ناچیز بر طرز تفکر مدیران و برنامهریزی بهینه در کلیة بخشهای جامعه به منظور ورود متفکران به عصر اطلاعات داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
جوامع بشری و عصر اطلاعات دکتر محمد فتحیان چکیده واژههای کلیدی: مقدمه فنّاوری اطلاعات، به عنوان خاستگاه اصلی جامعه اطلاعاتی ناشی از ظهور رایانه، توسعه شبکههای مخابراتی و نیاز روزافزون به استفاده از اطلاعات بوده است.
جامعه اطلاعاتی و تجارت در اقتصاد شبکهای که مبتنی بر کاربردهای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات میباشد، ارتباط بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان بیشتر شده، فاصله آنها از بین میرود و مفاهیمی چون: کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، حراج الکترونیکی و بازاریابی بلادرنگ تعریف میشود.
برخی از مزایای استفاده از فنّاوری اطاعات و ارتباطات در اجرای سیاستهای آموزشی عبارتاند از: ● حذف تأثیر عواملی همچون: دوری فاصله، وضعیت بد جغرافیایی و امنیت کم و به عبارت بهتر رها شدن آموزش از قید زمان و مکان؛ ● عدم نیاز به جابهجایی استادان، معلمان و مربیان از یک منطقه به منطقه دیگر و امکان بهرهگیری از اساتید بنام بدون توجه به موقعیت مکانی؛ ● کاهش هزینه لجستیکی؛ ● افزایش کیفیت آموزش از طریق بهرهمندی از اساتید، معلمان و مربیان با سابقه و مجرب که در مناطق دیگر زندگی میکنند؛ به عنوان مثال، در تایوان با راهاندازی دانشگاه مجازی با بودجهای برابر 800 میلیون واحد پولی، سالانه 30000 دانشجو آموزش میبینند؛ در حالی که دانشگاه ملی تایوان با بودجه سالانه 3500 میلیون واحد پولی تنها 21000 دانشجو را شامل میشود(4).
از اینرو، ایجاد و ارتقای مهارتهای کارکنان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ • شاغلان به سواد اطلاعاتی و مهارتهای مرتبط با فنّاوری اطلاعات نیازمند هستند؛ • اطلاعرسانی دقیق و جامع بازار کار داخلی و خارجی بهسهولت انجام میپذیرد و همچنین مشاوره شغلی هوشمند به صورت مبتنی بر وب میسر است.