Skip to main content
فهرست مقالات

اسطوره، سندی از روزگاران گذشته

نویسنده:

(8 صفحه - از 130 تا 137)

کلید واژه های ماشینی : اساطیر، کتیبه‌های، داستان، افسانه، شاه، اژدها، داستان رستم و اسفندیار، رستم، تاریخ، کیومرث

خلاصه ماشینی: "دکتر سرکاراتی در این باب می‌آورد: میان تاریخ و اسطوره،مرز مشخصی وجود ندارد و این‌ خود،نشانه‌ای از دوپارگی جان آدمی است که از دیر باز میان‌ در زبان یونانیان‌ قدیم،کلمه‌ی«میت» در معنای قصه و افسانه آمده‌است، افسانه‌هایی که بیشتر جنبه‌ی‌ قصه داشته و کمتر عقاید و باورهای مذهبی به آن راه‌ می‌یافته است پندار و واقعیت آمده است. جدای از والدین اساطیری نبرد با اژدها،دگرگونی‌ آگاهی یعنی نضج گرفتن آن از جمله صفات این مرحله‌ است»7 موجود اهریمنی سه سر،سه پوزه و ششم چشم اوستا در شاهنامه نام یک شاهزاده است که بعدها دو مار بر دوش و می‌رویند و بدین ترتیب صفت وی با صفت‌ اژدهای اوستا یکسان می‌شود،زیرا ضحاک با دو ماری‌ که در وجود خود دارد،در مجموعه دارای سه‌ سر،سه پوزه و شش چشم می‌شود. «اسطوره‌های کهن،کیومرث نمادی از انسان است و مشی و مشیانه،نخستین مردم‌اند،اما در شاهنامه، آنچه در اساطیر زردشتی و از جمله در بندهشن در مورد کیومرث آمده و فردوسی‌ در شاهنامه درباره هر یک از شاهان‌ پیشدادی آورده شرح حال یک پادشاه نیست، بلکه حیات یک ملت یا یک نژاد مطرح است‌ تصویر کیومرث آن مشخصات ادبیات پهلوی-که دیگر زیر تأثیر عقاید اسلامی،وجودی نامعقول می‌نمود به کناری نهاده شده است و او در این کتاب به صورت نخستین خدیوی که کشور گشاده در آمده‌ است. اما هوشنگ که جانشین کیومرث می‌شود به کشاورزی رونق می‌دهد و از این لحاظ نیز همانندی اساطیر ایرانی با اسطوره‌های‌ سامی روشن می‌گردد،چه در آنجا نیز،به باور پژوهشگرانی چند، نابودی هابیل نشانه‌ی تحول زندگانی انسان از حالت گله‌داری به‌ صوت کشاورزی شمرده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.