Skip to main content
فهرست مقالات

قصه اندیشی ایرانی در هزار و یک شب، تحلیلی بر فصل آغازین هزار و یک شب

نویسنده:

(5 صفحه - از 74 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : قصه ،داستان ،شهرزاد ،قصه اندیشی ایرانی ،اندیشی ،اسب ،ایرانی ،رمان ،زن ،شهرباز ،روایت ،شاه ،اندیشه ،راوی ،استدلال ،قصه‌ی روایت شهرزاد عین عمل ،سخن ،موسیقی ،حکیم ،تحلیل ،ادبیات ،رمزهایی ،روایت شهرزاد عین عمل اجتماعی ،تمهیدی ،جهان داستان ،جهان ،قصه درمانی شهرزاد بررسی ،ساختار ،کتاب ،اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"جمع‌ بین تکرار و سرعت در بیان اندیشه به وضعیتی پارادوکسیکال شهرزاد و شهرباز همچون رمزهایی از نیروی خیر و شر رو درروی همدیگر قرار می‌گیرند که‌ بدیهی است بر آمده‌ از ثنویت اندیشی‌ ایرانی است و اشاره‌ به هزار و هزاره در عنوان کتاب را نیز می‌توان در همین‌ راستا تعبیر کرد می‌انجامد. محور جانشینی راوی،به ویژه در داستان‌هایی از این سیاق دستخوش‌ ساخت شکنی می‌شود و ناسازه‌ای نسبت‌ به اندیشه و عقل دوران وارد ساختار داستان‌ می‌شود؛حضور و هستی یک زن-شهرزاد-در مقام‌ یک راوی دانا و اندیشمند راه چاره‌ای برای بیرون آمدن از این موقعیت است و کسی دیگر با روایت قصه‌ای که با سرگذشت آن شخص این همانی دارد وضعیت او را تحلیل می‌کند و راه برون رفت از آن موقعیت بحرانی را پیش روی او می‌گذارد. در هزار و یک شب که نمونه‌ی نوعی قصه پردازدی ایرانی-شرقی‌ است،محور جانشینی راوی،به ویژه در داستان‌هایی از این سیاق‌ دستخوش ساخت‌شکنی می‌شود و ناسازه‌ای نسبت به اندیشه و عقل‌ دوران وارد ساختار داستان می‌شود؛حضور و هستی یک زن-شهرزاد- در مقام یک راوی دانا و اندیشمند در سنتی که زن را«نواقص العقول» می‌شمارد. شهرزاد و شهرباز همچون رمزهایی از نیروی خیر و شر رودروی‌ همدیگر قرار می‌گیرند که بدیهی است بر آمده از ثنویت اندیشی ایرانی‌ است و اشاره به هزار و هزاره در عنوان کتاب را نیز می‌توان در همین‌ راستا تعبیر کرد. قصه‌هایی که شهرزاد روایت می‌کند سرشتی‌ دوگانه دارد؛قصه‌ها برای دنیازاد در فرازبان و نشانه‌شناسی ادبیات‌ تعریف می‌شود،حال آن که برای شهرباز در فرازبان و نشانه‌شناسی‌ جامعه‌شناسی‌10ادبیات و به ویژه داستان که در نقد تکوینی از آن به‌ عنوان عمل ثانویه‌یاد می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.