Skip to main content
فهرست مقالات

هزار و یک شب، فرهنگ بصری و سینمای اولیه آلمان

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 80 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : سینما، فیلم، آلمان، فرهنگ بصری، تصاویر، رنگ، هسه، شرق، فیلم سازان، هنر

خلاصه ماشینی:

"این فصل مشترک‌ هزار و یک شب با تغییر بصری فرهنگ غرب ما را به سوی سؤالی‌ بنیادی رهنمون می‌شود که می‌خواهم به بررسی آن بپردازم:چگونه‌ هزار و یک شب در پیدایش فرهنگ بصری و سینما اولیه‌ی آلمان‌ تبدیل به نقطه‌ی کانونی شد؟برای درک آنکه چرا فیلم سازانی مانند لوبیچ،لانگ و لنی به سوی هزار و یک شب گرایش یافتند ابتدا لازم‌ است بررسی کنیم که چگونه تدوین گران و مفسران ادبی در طول این‌ دوران به درک و تصویر کردن هزار و یک شب به عنوان تجربه‌ای بصری‌ نایل آمدند. فریتز لانگ،ارنست لوبیچ و پائول لنی در واقع فیلم‌هایی خلق‌ کردند که توسط هزار و یک شب و الهام از ایده‌ی فیگورهای بصری‌ و ماهیت تماشایی آن،به شیوه‌های‌ متفاوت به وجود آمد گر چه فون ریبا آرزو می‌کند که بزرگسالان توجه جدی‌تری به‌ مضامین اجتماعی فرهنگی هزار و یک شب داشته باشند اما مسلم‌ می‌داند که این خوانندگان بزرگسال به همان طریق با خواندن‌ داستان‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند که تماشاگران با تصاویر نمایش‌ داده شده پیش چشمانشان در سینمای تاریک وسوسه می‌شوند. و هنگامی که خواننده‌ی هزار و یک شب تبدیل به‌ تماشاگر می‌شود-همان کس که از نگریستن به تصاویر رنگارنگ لذت‌ می‌برد(همان‌طور که هسه و هوفمانستال فرض می‌کنند)یا با محصور شدن در جریان تصاویر رنگارنگ،واقعیت تحلیل یافته و بی‌رنگ را فیلم سازان دوره‌ی وایمار، هزار و یک شب را وسیله‌ای مفدی برای‌ درون مایه قرار دادن سؤالاتی در مورد نقش فیلم سازان،مسئولیت عمومی و کارکرد اجتماعی فیلم دانسته‌اند،این امر به طور منطقی از مشاهده‌ی‌ هزار و یک شب در حالت بصری رخ داد جبران می‌کند(همان‌طور که فون ریبا و آیسز در آن باره بحث می‌کنند) -هزار و یک شب پایه‌ای می‌شود برای موضوعیت دادن به بحث‌های‌ معاصر در مورد تأثیرات فیلم روی مخاطبین و عملکرد اجتماعی‌ رسانه‌های جدید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.