Skip to main content
فهرست مقالات

در چیستی پریان

نویسنده:

(4 صفحه - از 148 تا 151)

کلید واژه های ماشینی : اوستا، هند، زنان، دیو، جادوگر، سکایی، معماری، چیستی پریان، نیبرگ، میان قوم ایرانی سکایی

خلاصه ماشینی:

"5دکتر سرکاراتی در مقاله‌ی مذکور پریان را ایزد بانوانی کهن می‌داند که پس از دین‌آوری زرتشت تغییر ماهیت‌ داده مبدل به موجودی اهریمنی شده است،هر چند پاره‌ای از قراین موجود موافق نظریه‌ی ایشان است،اما تأملی بیشتر در بخش‌های اوستا که پری‌ در آن ذکر شده است ما را به سویی دیگر رهنمون می‌سازد. از آنچه از شواهد موجود در متون اوستایی از یک سو، و آیین‌های جاری میان قوم ایرانی سکایی و برخی از مردمان هند و اروپایی‌ برمی‌آید،می‌توان انگاشت که پری در اصل زن-روحانی بوده است که در آیین دیویسنی باستانی،پیش از دین‌آوری زرتشت،اگر نه نزد همه‌ی‌ تیره‌ها،بلکه شاید نزد اقوام شرقی ایرانی،وظایف دینی ویژه‌ای بر عهده‌ داشته که مهم‌ترین آن غیب‌گویی و پیش‌گویی بوده است،سپس در پی‌ دگرگونی‌های اجتماعی و فرهنگی و دینی مبدل به جادوگرانی پتیاره و افسونگر و بدکار شده است،و به احتمال زیاد در تحولات مجدد بعدی به‌ موجودی فراگیتیک دگرگونی یافته و در رده‌ی دیوان قرار گرفته است. علت این رفتار غیب‌گویان را باید در این مطلب دانست که وظیفه‌ی پیشگویی و نهان‌گویی‌ پیش‌ترها نزد سکاها بر عهده‌ی روحانیان زن بوده است اما به تدریج و در اثر تحولات اجتماعی و فرهنگی و تقویت جنبه‌های مرد سالارانه نزد این‌ طوایف این وظیفه از زنان مسترد شده و بر مردان احاله شده است،هر چند از آنجا که سنت همچنان قدرتمند بوده است،مردان روحانی پیش‌گو مجبور بودند خود را به گونه‌ی زنان جلوه دهند،هرودوت همچنین‌ خاطرنشان می‌سازد که سکاها آفرودیت خدای مادینه‌ی باروری را هم‌ می‌پرستیدند و آن را ارگیم پسه asaP-migrA می‌نامیدند،نیبرگ این نام‌ را نیز به asaP-amitrA بازسازی کرده است و آن را کسی که به ارتی(اشی) توجه دارد معنی کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.