Skip to main content
فهرست مقالات

تجلی لوتوس در آیین و هنر ایران و هند

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : لوتوس، هند، هنر، تجلی لوتوس در آیین، نیلوفر، معماری، هنر ایران و هند، بودا، ایران، نمادهای

خلاصه ماشینی: "این حضور نمادین و اسطوره‌ای لوتوس در اوپانیشادها که شرح حکیمانه و عمیقی بر وادهاست تقویت شد و نیلوفر که در اندیشه‌ ودایی،گل ظهور محسوب می‌شد در کالبد انسان که خود نمونه‌ای کوچک از عالم بود (براساس اصل تناظر عالم و آدم)«خانه‌ نیلوفری»یادل نام گرفت‌ اما مهم‌ترین و مشهورترین آثار هنری بودایی را می‌توان در عصر «آشوکا»جست و جو کرد. به عبارت دیگر در بررسی‌ تطبیقی آثار هنری ایران و هند دو قلمرو بسیار روشن در اشتراک هنری‌ دو تمدن وجود دارد یکی آثاری که ایزدان دو تمدن را ایستاده بر نیلوفر نشان می‌دهد و دیگری استفاده از لوتوس در معماری و به‌ ویژه سرستون‌ها و زیر ستون‌ها. ابتدا تصاویری از ایران و هند در این مورد را نظاره می‌کنیم،در تصویر شماره 10 الهه‌ی مهر در نقشی در بیستون ایران بر روی نیلوفر ایستاده‌ است و کاملا به آثار هنری بودایی و هندو شباهت دارد. در تصویر شماره 11 مقایسه‌ی‌ س رستون‌های پاتالی پوترا و تخت جمشید نشان‌ می‌دهد که در استفاده از لوتوس واژگون با هم‌ مشترکند،هم چنین اگر تصویر شماره 12 را با آثار هنری هندو و بودایی مقایسه کنیم در دست‌ یکی از شاهان ایرانی در تخت جمشید(احتمالا خشایارشاه)نیلوفری دیده می‌شود که نماد و نشانه‌ی قدسی است. (تصویر 15)و این تولد یکی از مشهورترین نمونه‌های‌ تولد در آیین زرتشت است که در مورد خود او و سه منجی آخرالزمان این لوتوس که در اندیشه‌های‌ اسطوره‌ای ایران،احتمالا بنا به نماد تجلی بودن آن در هندوییزم مقدس تصور می‌شد، اهمیت و مقدس بودن خود را در آیین زرتشت نیز حفظ کرد و در آثار هنری ایران نیز حضوری‌ روشن یافت‌ مذهب(هوشیدر،هوشیدرماه،سوشیانس)رخ می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.