Skip to main content
فهرست مقالات

درک زمان و مکان در نقاشی ایرانی سکوت...

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هنر، رنگ، تصویر، مکان در نقاشی ایرانی، نقاشی ایرانی، خط، طبیعت، نقاشی ایرانی سکوت، درک زمان و مکان

خلاصه ماشینی:

"5-شیراز؛سده‌ی نهم هجری(دوران تیموری) آثار مهم:خاوران نامه ویژگی:رعایت شیوه دو بعد نمایی در بازنمایی صحنه‌ها،توجه به‌ انسان و حیوانات،فضاسازی ساده،قرینه سازی،رنگ آمیزی متنوع، تنظیم دایره وار سطوح رنگی در صحنه،افق بلند،کوچکی آسمان، قلم‌گیری دندانه‌ای کوه‌ها و صخره‌ها،ترسیم هندسی گیاهان و گل‌ها در سطح زمین،ابرهای پیچان،به کارگیری نقوش تزیینی در بناها و اشیاء،نمایش قرار دادی چهره‌ها(ابروان باریک،چشمان بادامی،مردمک قدمت نقاشی ایرانی به‌ نقاشی‌های لرستان‌ (میرملاس-کوهدشت) و به دوران نوسنگی‌ باز می‌گردد،ولی‌ به طور دقیق‌ حلقه‌های ارتباطی‌ بین هنرهای‌ تصویری دوران‌ پیشین و دوران‌ اسلامی همچنان ناگفته‌ باقی مانده است‌ مشخص،سبیل‌های آویخته)،نظم درونی تصویر با کتبیه‌ی ابیات شعری‌ و پیوند متقابل خط و نقش. 7-هرات؛اواخر سده‌ی نهم و سده‌ی دهم(دوران تیموری) آثار مهم:خمسه نظامی،ظفرنامه،بوستان سعدی ویژگی:ظهور بهزاد با ایجاد سنتی 80 ساله در دوره‌ی تیموری و صفوی،کاربرد رنگ طلایی برای آسمان،تعادل عقل و حس،رهاسازی‌ نقاشی از کتابت،نگاره‌های مستقل،وجود شخصیت مشاهده‌گر،خصلت‌ بیانگری رنگ،تأثیر متقابل رنگ‌های مکمل،ترکیب‌بندی دایره‌وار، بازنمایی وقایع تاریخی(گزارشگری،خیال‌پردازی)،ترسیم درخت سپیدار با برگ پاییزی،چهره‌نگاری واقعی،توجه به انسان و تناسبات واقعی بدن، توجه به زندگی روزمره،اهمیت به موضوع و پس زمینه به عنوان محیط قهرمان داستانی،تأثیر متقابل انسان و فضای پیرامون،توجه به افعال‌ انسانی،توجه به بناها،باغ‌ها و چشمه‌سارها و کوهستان. 9-تبریز؛سده‌ی دهم هجری(دوران صفوی) آثار:خسمه نظامی،شاهنامه تهماسبی ویژگی:تلفیق سنت‌های هرات و تبریز سده نهم، تنوع رنگ،به کارگیری زیاد رنگ طلایی، پوشاندن زمینه با برگ و گیاه،توجه‌ به موضوعات درباری،به کارگیری‌ اشیا مربوط به زندگی در تصویر، شکست کادر،ایجاد حرکت در سراسر تصویر،ریزه کاری زیاد، تغییر صحنه بر حسب موضوع‌ (شکار،پرتحرک-داخلی، خموش و متفکرانه-بزم، یکنواخت با پیکره محدود)، پوشش لباس هماهنگ با رسم‌ صفویه و کلاه قزلباش،توجه‌ به چهره نگاری،کاربرد نقاشی‌ در طراحی پارچه و کاشی کاری، رواج نقاشی دیواری،مهارت در صحنه‌های چوپانی،تشعیرسازی بدون‌ اسلیمی،پرداختن به جزییات لباس،تنوع در نقوش تزیینی،ترکیب‌بندی اسپیرال."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.