خلاصه ماشینی:
مراحل مذهب مهر و گسترش این ایین و هم چنین نیایشگاهها مهری که در اروپا کشف شده و چند نمونه از نیایشگاههای صخرهای ایران نیز مورد بحث قرار میگیرد.
این سبک تزیین در کلیساهای اولیه نیز تقلید شد که از جمله سقف نمازخانهی سیستین بیشتر اقوام معتقد بودند که جایگاه خدایان برفراز کوههای خوش منظر و بلند میباشد و ستایش خدایان را در بلندرترین محل کوهها انجام میدادند در واتیکان ابتدا به همین صورت تزیین شده بود که بعدها میکل آنژ آن را تغییر داد.
اما دربارهی کاربرد این بنا بر روی سه نظر میتوان تکیه کرد:الف-معبد،ب-آرامگاه،پ-معبد آرامگاه (پرویز ورجاوند،1355،صص 5-6) نیایشگاه صخرهای ورجووی این ستایشگاه در کنار ده سرسبز و بزرگ ورجووی و در محوطهی گورستان کهن آن که حدود شش کیلومتر با مراغه فاصله دارد به گونه ای هنرمندانه در زیر زمین کنده شده است و به نام امزاده معصوم معروف است.
در کنار این طاق سنگی که در دل کوه کنده شده است،یک چهارطاقی سنگی ساسانی که در وسط آن یک چشمه است قرار دارد.
در ارتفاع 2/20 سانتیمتری از کف ورودی غار نقش سه حیوان جلب نظر میکند که در زیر این نقوش تعداد هفت عدد حفره در یک ردیف منظم افقی وحود دارد که احتمالا به عنوان محل نذورات و یا از آن برای نصب تیرکهای چوبی برای ایجاد فضای معماری در سقف استفاده میشده است.
پس از گذر از در ورودی که در دیوار غربی اتاق اول ایجاد شده وارد اتاق دوم میشویم این اتاق از اتاق اول بزرگتر است و روشنایی بیشتری دارد.