Skip to main content
فهرست مقالات

اسطوره و رئالیسم جادویی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اسطوره، رئالیسم جادویی، اسطوره و رئالیسم جادویی، امریکای لاتین، ادبیات امریکای لاتین، دوره‌ی شکوفایی امریکای لاتین، رمان، ساختار نوشتن نویسندگان امریکای لاتین، ساختار رئالیسم جادویی، ساختار

خلاصه ماشینی:

"(همان،ص 34) تا نیمه‌ی دوم سده‌ی نوزدهم ادبیات امریکای لاتین،به معنای مدرن‌ هنوز به طور کلی وجود نداشت و آثاری که این دوره را در برمی‌گرفت، بیشتر شالوده‌ای از ساختارهای وسیع داستانی و اساطیر ملی بودند. ادبیات معاصر امریکای لاتین از نوع مدرن آن با کتاب صد سال‌ تنهایی گابریل گارسیا مارکز،آوازهای عمومی پابلو نرودا،داستان‌های‌ کوتاه خورخه لوییس بورخس،داستان‌های پر اشوب اوراسیو کیروگا، ساختارهای جادوییآثار کارلوس فئنتس،آثار اسطوره‌گرایی میگل آنجل‌ آستوریاس و داستان‌های ضد فرهنگ خولیو کورتاسار آغاز شد. در ساختار رئالیسم جادویی نیز که بر دو جنبه‌ی‌ برداشت منطقی(عقلانی)از واقعیت و پذیرش وقایع ماورالطبیعه به‌ عنوان حقیقتی معمولی پایه‌ریزی شده است این تشابه میان‌ ساختارها را کاملا نمایان می‌کند. به گفته‌ی رای ورزاسکونی رئالیسم جادویی تعبیری‌ از واقعیت دنیای کنونی است که عناصر منطقی‌ تمدن اروپایی و عناصر غیر منطقی امریکای بدوی‌ را هم زمان در هم می‌آمیزد. »و ابهام‌ آثار رئالیسم جادویی نیز به‌ این دلیل است. در دیدگاهی کلی‌تر ساختار رئالیسم جادویی به‌ دلیل گرایش آن به عقاید خرافی،رویدادهای اساطیری، تخیل و رویا،ژانری مردم پسند است. این گرایش‌ها وجوه متناقض تمدن و توحش یا به عبارت دیگر همزیستی مدرن و ماقبل‌ مدرن ادبیات امریکای لاتین و برخی داستان‌های‌ اساطیری که بخش عمده‌ای از نوآوری ادبیات امریکای لاتین را تشکیل‌ می‌داد می‌توان به«پوپول ووه»در برگیرنده‌ی افسانه‌ی کیچه مایا و داستان‌های بازیافت شده‌ی قرن نوزدهم اشاره کرد. کنار گذاشتن حقیقت مستند،بهره‌گیری از ساختارهای ادراکی‌ تفکراسطوره‌ای و شکل‌گیری پدیده‌ای به نام رئالیسم جادویی از وقایعی بودند که در دهه‌ی سی ودو و دهه‌ی بعد از آن ساختار نوشتن نویسندگان امریکای لاتین را دگرگون کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.