خلاصه ماشینی:
اهورا مزدا خود در این باره میگوید:«از آن هنگام تخیل مقدس از جنبهی صورت در رنگهای روشن،شکلهای همگن و ظریف و زیبا قرار میگیرد در حالی که تخیل نامقدس در رنگهای تیره به ویژه سیاه و شکلهای ناهمگن،زمخت و زشت ساخته شده است که آفرینش را پدید آوردم،نه من که هرمزدم،برای نگهبانی آفریدگان خویش به آسودگی نشستهام و نه او نیز که اهریمن است برای بدی کردن آفرینش2در این نظام،دیوان در خدمت اهریمن هستند.
تخیل مقدس از جنبهی صورت در رنگهای روشن،شکلهای همگن و ظریف و زیبا قرار میگیرد در حالی که تخیل نامقدس در رنگهای تیره به ویژه سیاه و شکلهای ناهمگن،زمخت و زشت ساخته شده است.
اولین جلوهی تخیل مقدس در فرهنگ ایرانی اهورامزدا است که بخش روشن و نورانی هستی را به خود اختصاص داده است اهورامزدا اگر چه شکل مشخصی ندارد،اما جلوههای نورانی دارد.
3از این نگاه تخیل نامقدس چه از جنبهی رنگ و چه از جنبهی شکل ازاپوش موجودی اهریمنی تصویر کرده است.
اما از هما جا سبز در افسانهها یکی از موجودات تخیل مقدس که به جهان زیرین ارتباط دارد، سیمرغ است.
کارکرد تخیل مقدس و نامقدس در این اسطوره و افسانهی زیبا در هم آمیختگی و یا نبرد جاودانهی اهریمن و اهورا است.
17این دیو در تخیل شناسی نامقدس در برابر خروس قرار دارد و از جنبهی کارکردی یاور اهریمن است.
در افسانهها یکی از موجودات تخیل مقدس که به جهان زیرین ارتباط دارد،سیمرغ است.
بار دیگر تخیل مقدس و نامقدس در دو نماد آب و اژدها با هم درگیر میشوند.