Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر نظریه ی انتقادی و سینمای آلمان

نویسنده:

(7 صفحه - از 22 تا 28)

خلاصه ماشینی:

"نکته مورد توجه نویسنده‌ در این دو دهه تأثیرپذیری‌ آلمان از سبک زندگی‌ آمریکایی بود که باعث شد در نظر آنها مردم سالاری و زندگی براساس عقلانیتی با «آمریکایی‌سازی یکسان‌ شمرده شود همچنین نظریات برشت درباره‌ی سبک تاثرگرایی به طور مفصل‌ توضیح داده می‌شود. دیدگاه اول مربوط با آغاز دهه‌ی 60 میلادی به‌ علت سقوط کیفی سینمای‌ آلمان گروه جدیدی از سینماگران ظهور کردند که با دیدی انتقادی نسبت به هیتلر و حمایت مردم آلمان از او،به‌ نمایش جامعه‌ی آلمان در دوران‌ جنگ و تجزیه و تحلیل این‌ دوران پرداختند به تفسیرشناسی کلاسیک(هیرش)است که اعتقاد دارد هر متن معنای‌ واحدی دارد و می‌توان و باید برای رسیدن به نیت مؤلف کوشش نمود (تفهیم)،و دیدگاه دوم مربوط به تفسیرشناسی غیر کلاسیک(گادامر، هایدگر و آیزر)است که به معنای واحد متن یا نیت مولف اعتقادی ندارد و نقش خواننده را در انتساب معنی به متن برجسته می‌سازد(تفهم). نویسنده در فصل دوم کتاب با اتخاذ یک رویکرد تاریخی،سینمای‌ آلمان را در دوره‌های مختلف آن با ذکر نام و خلاصه‌ی فیلم‌های مهم به‌ تفصیل شرح می‌دهد و رابطه آنها را با شرایط اجتماعی معاصرشان نشان‌ می‌دهد و با اشاره‌های کوتاهی نقطه نظرهای برخی از نظریه‌پردازان‌ طرح شده در فصل اول کتاب را نیز به فیلم‌ها پیوند می‌زند. در بخش دوم این فصل که شامل عناوینی چون«هیتلریسم»، «عصر آدنائر»،«معجزه‌ی اقتصادی»،«سینمای بابابزرگ‌ها مرده‌ است»،«مردم سالاری و ترس‌آوری»،«طرز زندگی امریکایی»و «سینمای گفت‌گو یا تک‌گویی»می‌شود،با استفاده از نظر کراکوئر، فیلم‌های اکسپرسیونیستی دهه‌ی بیست آالمان را پیشگویی ظهور هیتلر می‌داند و در ادامه توضیح می‌دهد که تا سال 1933 که با روی کار آمدن‌ نازی‌ها سینما به دستگاه تبلیغات حزب مبدل شد،فیلم‌های هنری در آلمان ساخته می‌شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.