خلاصه ماشینی:
"کیهان فرهنگی:استاد با توجه به تجربه و سابقهء طولانی حضرت عالی در زمینهء نقاشی،بفرمایید هنرمندان جوان باید چکار کنند،از کجا شروع کنند؟ به اصطلاح نقاش شدن چگونه است؟ استاد حیدریان:عرض کنم که چند دفعه این را گفتهام که نقاش بودن با نقاشی یاد گرفتن دو تاست، توجه میکنید؟نقاشی یاد گرفتن یک راهی دارد که اگر آن راه را نروی محال است که بتوانی نقاشی کنی.
سؤال این است که اگر این عمل طبیعی برداشت از طبیعت توسط یک نقاش مستقیما انجام شود،چه ویژگی خاصی برای یک ملت خاص میتواند داشته باشد؟ استاد زاویه:عرض کنم مینیاتور ساز طبیعت را زیر پا میگذارد،حقیقتی را که هست زیر پا میگذارد و آن چه که نیست و تنها در وجود خودش هست و فکر میکند به وجود میآورد مثلا:شما یک کوه را در جایی میبینید،آیا چیزهای درون آن را هم میتوانید ببینید؟ مسلما نه.
کیهان فرهنگی:در مورد تکنیکی که هنرمند ه کار میگیرد سؤالی وجود دارد و آن اینکه اگر هنرمند در ارائه کارش و تکنیکی که از آن بهرهمند میشود، فرضا شباهتی به آثار خارجی پیدا کند و کارش مثلا نظیر کار فلان هنرمند در دانمارک،آلمان یا فرانسه شود که سعی کرده یک سیب را عینا بسازد-البته عین طبیعت که ممکن نیست و مسلما شخصیت خود فرد هم در این کار دخیل است ولی به طبیعت نزدیک شده- سؤال اینست که آیا به خاطر این تشابه و اینکه او از نظر زمانی تقدم دارد،میتوانیم بگوییم که از نظرظ تکنیکی از او تبعیت شده است یا نه؟یعنی فقط سبک کار از او گرفته شده است؟ دکتر حمیدی:اگر ما طبیعت را کنار بگذاریم."