چکیده:
با گسترش روزافزون فن آوری های نوین و تکنیک های ساخت و ساز دیجیتال، گرایش معماران به استفاده از مصالح و ابزارهای نوین برای حل مشکلات طراحی و ساخت، بیشتر شده است. ربات ها ساخت طرح های پیچیده ای را برای معماران فراهم آورده اند که در گذشته به علت پیچیدگی بسیار، اجرای آنان امکان پذیر نبوده است؛ اما همچنان مشکلات زیادی در استفاده از آن ها و سایر شیوه های مشابه در فرایند ساخت و ساز وجود دارد که بهره گیری از آنان را در پروژه ها با مشکل مواجه می کند. مسائلی ازقبیل گرانی تولید، نیاز به تجهیزات پیشرفته و نیروی متخصص، باعث شده است که استفاده از این گونه ابزارها در برخی پروژه ها توجیه پذیر نباشد. این امر، شاهد مناسبی بر ضرورت انجام پژوهش در شیوه های ساده تر و ارزان تر ساخت و ساز دیجیتال است. در مقاله پیش رو، روش نوینی پیشنهاد می گردد که با به کارگیری فن آوری واقعیت افزوده، می تواند به سادگی و بدون نیاز به نیروی متخصص، امکان ساخت فرم های آزاد را با هندسه پیچیده فراهم آورد. ارائه روش پیشنهادی در قالب مدل سازی ریاضی و شبیه سازی عددی است. در پایان، دو نمونه موردی ساخته شده با استفاده از این روش به منظور تایید درستی شیوه پیشنهادی، مطالعه شده است.
By introducing new digital fabrication techniques and robotic fabrication in the 20th century، architects were encouraged to use innovative materials and novel tools to solve problems not only in design، but also in construction. Robots allow architects to design a more complex machining process for on-site fabricating work، but they were very costly and complicated as well. Because of rapid development and adoption of Augmented Reality (AR) applications، there are numerous opportunities for integrating AR and improving conventional methods used in various fields such as architecture، engineering، construction، and facility management. This paper demonstrates a new method of digital fabrication based on “Augmented Reality” which can reduce construction cost using simple utilities، (digital camera، monitor and processor)، as well as providing the ability of constructing free-form surfaces. All codes are developed in “Processing” scripting language and the form is developed in “Grasshopper”، a graphical algorithm editor integrated with “Rhino’s” 3-D modeling tools. Finally، the efficiency of this method is studied in two examples.