چکیده:
پردیس های دانشگاهی علاوه بر کارکردهای آموزشی و پژوهشی می توانند مکانی برای جامعه پذیری علمی و انتقال هنجارهای علم و بالندگی فرهنگی دانشجویان محسوب شوند. آنچه که مرتون الزامات نهادی علم مینامد. زندگی دانشجویی در ایران به دلیل ضعف شکل گیری اجتماع علمی و نقص در تکامل دانشگاه همیشه بحث برانگیز بوده است. هدف مقاله حاضر تبیین ویژگیهای زندگی دانشجویی در ایران از زبان خود دانشجویان، و به عبارت دقیقتر پاسخگویی به این سوال اساسی است که دانشجویان چه دیدگاهی نسبت به محیط پردیس و تمایزات و الزامات نهادی آن دارند؟ در این مطالعه استفاده شده است. بدین منظور تعداد 60 پرسشنامه باز تکمیل شده «تحلیل محتوا» اکتشافی از روش توسط دانشجویان استخراج و کدگذاری و تحلیل شده است. یافتهها نشان داد مضامین ذکر شده توسط دانشجویان، معرف عدم کنشگری آنان در عرصه تولید و مصرف علم، عدم تمایز جدی پردیس با سایر محیطهای جوانان، ضعف سنتها، اسطورهها، ارزشها، عادات، آیینها و دستاوردهای آکادمیک در زندگی دانشجویی میباشد. همچنین بیانگر ضعف شکلگیری اجتماع علمی و هنجارهای آن و نیز دغدغههای دانشجویان عمدتا فردی و تماشاگرانه و منفعل و غیر ایدئولوژیک است.پردیس های دانشگاهی علاوه بر کارکردهای آموزشی و پژوهشی می توانند مکانی برای جامعه پذیری علمی و انتقال هنجارهای علم و بالندگی فرهنگی دانشجویان محسوب شوند. آنچه که مرتون الزامات نهادی علم می نامد. زندگی دانشجویی در ایران به دلیل ضعف شکل گیری اجتماع علمی و نقص در تکامل دانشگاه همیشه بحث برانگیز بوده است . هدف مقاله حاضر تبیین ویژگی های زندگی دانشجویی در ایران از زبان خود دانشجویان ، و به عبارت دقیق تر پاسخگویی به این سوال اساسی است که دانشجویان چه دیدگاهی نسبت به محیط پردیس و تمایزات و الزامات نهادی آن دارند؟ در این مطالعه استفاده شده است . بدین منظور تعداد ٦٠ پرسشنامه باز تکمیل شده «تحلیل محتوا» اکتشافی از روش توسط دانشجویان استخراج و کدگذاری و تحلیل شده است . یافته ها نشان داد مضامین ذکر شده توسط دانشجویان ، معرف عدم کنشگری آنان در عرصه تولید و مصرف علم ، عدم تمایز جدی پردیس با سایر محیط های جوانان ، ضعف سنت ها، اسطوره ها، ارزش ها، عادات ، آیین ها و دستاوردهای آکادمیک در زندگی دانشجویی می باشد. همچنین بیانگر ضعف شکل گیری اجتماع علمی و هنجارهای آن و نیز دغدغه های دانشجویان عمدتا فردی و تماشاگرانه و منفعل و غیر ایدئولوژیک است .
خلاصه ماشینی:
"از طرف دیگر آرتور چیکرنیگ هفت نکته را تحت عنوان بردارهای رشد و کمال دانشجو ذکر می کند: • توسعه توانایی : قابلیت های جسمی ، معنوی ، ذهنی و اجتماعی مورد نیاز برای فرد در حال رشد، • کنترل احساسات : خویشتن داری در مجامع فرهنگی و اجتماعی ، اجتناب از رفتارهای ناگهانی و ارتکاب اعمال ناصحیح جنسی ، • توسعه استقلال : توسعه سیستم خود تنظیمی و سیستم ارزش شخصی ، • کسب هویت : درک خود فیزیکی و جنسی ، • آزادی روابط دوطرفه : احترام و بردباری در مقابل دیگران برای گسترش روابط صمیمی و عمیق با دانشجویان و کسانی که با آنها در تماس هستند، • هدف مداری : تعیین سمت و سوی علایق و نحوه زندگی شخصی ، • کسب هماهنگی درونی : هماهنگی بین عقیده و عمل و ساختن یک سیستم ارزش شخصی (بوروکابال ، ١٣٨٧: ١٣٠).
یافته های پژوهش "بررسی مشکلات دانشجویان در طول زندگی دانشجویی ، یک نمونه از ترکیه " نیز نشان می دهد در این کشور دانشجویان با مسائلی از قبیل سازگاری با محیط علمی و اجتماعی دانشگاه ، تغذیه و محل سکونت ، برآورده کردن الزامات و انتظارات دانشگاه ، استقلال یافتن در آزادی های اجتماعی کسب شده ، تردید در روابط خود با دوستان و جنس مخالف ، و جستجو برای فرصت های حرفه ای روبرو هستند."