خلاصه ماشینی:
"نوریس بر آن است که تصوف در آلبانی و بوسنی و هرزگوین، متأثر از تاریخ و عقاید قبل از اسلام در این نواحی است و لذا می کوشد تأییدی برای این ادعای خود بیابد(ص 19).
مشکل بتوان تداوم تاریخی و پیوندی بین تصوف و کلیسا پیدا کرد و همانگونه که مدارک تاریخی و پیوندی بین است،طریقتهای صوفیانه در بوسنی هرزگوین،به تدریج از شرق اسلامی وارد این سرزمین شدند؛ولی این سؤال بدون پاسخ میماند که چرا طریقت بکتاشیه در بوسنی و هرزگوین،جایگاهی در طول تاریخ پیدا نکرد ولی در آلبانی،بکتاشیه تبدیل به جنبشی ملی و دینی شد؟ تأثیر جنبش حروفیه در آلبانی،بیش از نقاط دیگر بالکان است.
ولی از سوی دیگر ضروری است از طریق ارتباط و دیدار و گفتگو با طریقتهای فعال از جمله بکتاشیه،بر آنها تأثیرگذار باشد؛ولی برداشت شیعیان و اهل سنت از تصوف مقابل یکدیگر نیست،بلکه همکاری مشترک هم بین آن دو دیده میشود."