Skip to main content
فهرست مقالات

بنیان های مدرنیسم در ایران

نویسنده:

(10 صفحه - از 16 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : میرزا ابو الحسن خان ،روزنامه دولت علیه ایران ،آثار میرزا ابو الحسن خان ،میرزا ابو الحسن خان غفاری ،نقاشی ،ایران ،هنر ،تصویر ،شاه ،روزنامه ،رنگ ،میرزا ابو الحسن خان صنیع ،جوانان ،مجموعه آثار میرزا ابو الحسن ،پرده ،میرزا ابو الحسن غفاری ،تاریخ ،اعزام ،زمان ،الحسن خان غفاری به اروپا ،آثار نقاشان قدیم ایران ،غفاری ،محمد زمان ،مجلس ،آثار ،نور ،ابو الحسن خان از اروپا ،کتاب ،محمد شاه ،الحسن خان صنیع الملک غفاری

خلاصه ماشینی:

"دوم هنرمندان‌ پیشروی که تلاش کردند با توجه به تحولاتی که در این قرن در شرف‌ زایش بود(و به پاره‌ای از آنها در بخش«مدخل»اشاره شد)با حفظ نگاه‌ آرمانی نگارگر ایرانی و رویکرد به جهان در حال تجدد،فضای نوینی در نقاشی ایران ایجاد کنند،مانند میرزا ابو الحسن خان غفاری(صنیع الملک) 1229-1283 هـ. در حکم وی در روزنامه دولت علیه ایران،در کنار چهره‌ی میرزا ابو الحسن خان و دستگاه‌ چاپ وی آمده است: «چون میرزا ابو الحسن خان نقاشباشی در فن مهارت کامل‌ حاصل کرده لیاقت و قابلیت خود را در حضور مهر حضور همایون به درجه‌ شهوهد وضوع رسانده،خاصه در باسمه تصویر که از جمله فنون معظمه‌ و امور معضله است،مهارت دارد،رأی جهان آرای همایون شاهنشاهی‌ علاقه یافت که این فن بدین شریف نیز در ایران معمول و زیاد شود لهذا میرزا ابو الحسن صنیع الملک به همراه دستگاه چاپ لیتوگرافی. برخی از مشتاقان آثار صنیع الملک آن را منسوب به وی می‌دانند(زیرا بسیاری از ویژگی‌های آثار میرزا ابو الحسن خان را با خود همراه دارد)و تعدادی دیگر این پرده را از آثار رنگ و روغن شاگردان وی می‌دانند در هر صورت این پرده‌ی نیمه تمام(که‌ در عین حال از جمله پرده‌های کاملی است که از این دوره به جا مانده است) بیننده را با جهان لغزان،فاخر و در عین حال تعریف شده‌ای‌ از سطح‌ها و فرم‌های سرد و گرم مواجه می‌سازد که‌ خود بنیانی است برای جنبش‌های ننوین بعدی تاریخ‌ نقاشی معاصر ایران."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.