Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی مؤلفه های زیبایی شناسی در هنر سنتی و ویژگی های سینمای کیارستمی

نویسنده:

(14 صفحه - از 48 تا 61)

خلاصه ماشینی:

"در این میان کارگردان‌ تمایلی به روشن کردن‌ جزییات بیشتری از زندگی آنها ندارد فیلم‌های نماهایی وجود دارد که هیچ‌ نقش دراماتیک و منطقی در فضای‌ کلی فیلم ندارد اما مانند یک فضای‌ خالی در میانه حوادث اصلی فیلم‌ قرار گرفته‌اند. کیومرث پوراحمد در خاطرات خود از پشت صحنه‌ خانه دوست کجاست توضیح می‌دهد که کیارستمی خود قبلا با پیرمردی‌ (که در فیلم نقش پدربزرگ را بازی می‌کرد)صحبت کرده و حرف‌هایی را دربره تربیت صحیح بچه‌ها و لزوم تنبیه آنها در دهانش گذاشته بود و او که‌ باورش شده بود این حرف‌ها متعلق به خودش است بعدا همان‌ها را جلوی‌ دوربین از جانب خودش بیان کرده است. زاون قوکاسیان توضیح می‌دهد که‌ چطور بعد از تماشای فیلم«زیر درختان زیتون»در وینال 94 احساس‌ آرامش به او دست داده و توانسته علت اهمیت سینمای کیارستمی را در غرب درک کند: وقتی فیلم به پایان می‌رسد فرصتی هست که در بیرون از سینمای‌ به خیابان در این موقع شب نگاه کنیم. اما باید توجه داشت که علت توفیق کیارستمی در نزدیک شدن به‌ هنر سنتی ایران،اولا وام‌گیری عمیق او از سینمای روشنفکری ایران‌ است که پایه‌های آن در دهه 40 گذاشته شد،و ثانیا ناشی از برخورد مستقیم و بی‌واسطه از زندگی در کشوری شرقی مانند ایران و به‌ تصویر کشیدن صادقانه چیزی است که از جهان و دنیای پیرامونش به‌ عنوان یک انسان شرقی درک نموده است. (4)-نگارنده در کتابی که درباره«پیشگامان سینمای‌ روشنفکری در ایران»(در دست چاپ توسط انتشارات فارابی) نوشته است توضیح داده که سینما و هنر به مفهوم غربی آن‌ در ایران از سوی روشنفکران وارد شده و ریشه دواند،نظر به‌ چالش همیشگی روشنفکران ایرانی با مذهب و سنت،نزدیکی‌ فیلم‌های کیارستمی به هنر سنتی را از این راه نیز می‌توان‌ تفسیر نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.